Kodinhoidon tuki

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Karoliina2019

Kodinhoidon tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Karoliina2019 » 19 Touko 2019, 22:10

Hei! Kodinhoidon tuki on ymmärtääkseni henkilökohtainen lapsen huoltajalle, eikä perhekohtainen? Lapselle haetaan siis hoitopaikkaa ensi vuoden alkupuolelle, ja jompi kumpi vanhemmista on siihen asti lapsen kanssa kotona. Olen itse tällä hetkellä, mutta miehen työt saattavat äkillisesti loppua, jolloin hän jää kotiin ja minä menen töihin. Kannattaako kodinhoidon tukea hakea ns. varmoissa pätkissä sille vanhemmalle joka on kotona, vai tulisiko minun hakea sitä heti jo sinne ensi vuoden alkuun? Jos lapsen isä jää äkillisesti kotiin, niin eikö se sitten pidä peruuttaa minun osalta ja hänen hakea sitä sitten itselleen?

Kela-Kerttu

Re: Kodinhoidon tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Touko 2019, 14:32

Hei Karoliina2019!

Kotihoidontuen hakijana voi olla jompikumpi vanhempi, hakemukseen tulee ilmoittaa kuka lasta pääasiallisesti hoitaa.
Voit siis itse hakea etuuden nimiisi koko kotihoidon ajaksi ja sitten myöhemmin ilmoittaa jos ns. pääasiallinen hoitaja muuttuu, eli isä jää sitten kotiin.
Halutessaan isä voi toki tehdä etuudesta hakemuksen sitten kun ajankohta on tiedoissa, jolloin etuus lakkautetaan sinulta ja myönnetään isälle.

Terveisin
Kela- Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi