Joustava hoitoraha + kotihoidontuki ja kesäloma

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Mup1209

Joustava hoitoraha + kotihoidontuki ja kesäloma

Lukematon viesti Kirjoittaja Mup1209 » 16 Kesä 2019, 00:39

Hei,
saan joustavaa hoitorahaa ja kotihoidontukea samanaikaisesti, koska teen lyhyempää työviikkoa ja lapsen pääasiallinen hoitaja on mummi. Olen heinäkuun kesälomalla ja olen jo selvittänyt sen, että joustavaa hoitorahaa saan lomanikin aikana, koska sovittu pienempi tuntimäärä on voimassa myös silloin. Epäselväksi on jäänyt, että pitääkö minun kuitenkin perua kotihoidontuki lomani ajalta? Mummi hoitaa lasta myös tällöin, mutta hoidon syy ei ole työntekoni, koska kesälomalla en tietenkään tee töitä. Eli voiko mummi olla pääasiallinen hoitaja kesälomanikin aikana, jolloin saamme joustavan hoitorahan lisäksi myös kotihoidontuen? Vai olenko minä pääasiallinen hoitaja kun olen lomalla? Mieheni on myös heinäkuun kesälomalla, pitäisikö hänen hakea lomakuukauteni ajaksi kotihoidontuki omalla nimellään?

Kela-Kerttu

Re: Joustava hoitoraha + kotihoidontuki ja kesäloma

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 18 Kesä 2019, 16:02

Hei Mup1209!

Vuosiloman ajaksi ei tarvitse tehdä ilmoitusta hoitajan muutoksesta kotihoidon tukeen. Eli normaalin vuosiloman aikana voi saada kotihoidon tukea ja joustavaa hoitorahaa samalla tavalla kuten töissä ollessaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi