Joustava hoitoraha ja yrittäjyys

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Nyyti84

Joustava hoitoraha ja yrittäjyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Nyyti84 » 22 Heinä 2019, 13:49

Hei,
Olen kokoaikaisessa työssä ja minulla on alle 3-vuotias lapsi. Elokuun alusta alkaen on työnantajan kanssa sovittu, että jään osittaiselle hoitovapaalle siten, että teen 80% työajasta ja olen perjantait vapaana. Minulla on oma yritys, jonka kautta teen muutaman tunnin kuussa konsultointityyppistä työtä. Osa näistä tilauksista osuu perjantaipäiville. Onko minun mahdollista tehdä yrityksen kautta työtä, jos saan joustavaa hoitorahaa. Jos työtä voi tehdä, pitääkö minun hankkia erillinen hoitaja lapselle näille muutamalle tunnille, joiden ajan vapaapäivänäni teen yrityksen kautta töitä vai saanko käyttää lapsen päivähoitopaikkaa osapäiväisesti näinä päivinä? Tarve hoidolle on noin 4 h (työkeikka 1,5 h ja matkat) näinä päivinä. Miten vapaapäivänä hankkimani tulo vaikuttaa joustavaan hoitorahaan?

Kela-Kerttu

Re: Joustava hoitoraha ja yrittäjyys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 23 Heinä 2019, 10:33

Hei Nyyti84!

Joustavaan hoitorahaan ei vaikuta saamiesi palkkojen määrä tai miten lapselle on varattuna hoitopaikka. Tuki myönnetään sinun työaikasi perusteella.

Ehtona on, että työaika on keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta. Kun työsuhteita on useita tai työskentelee yrittäjänä ja samaan aikaan työsuhteessa, tulee yhteenlasketun työajan täyttää edellä mainittu edellytys.

Mikäli työsuhteessasi on sovittu osittaiseksi työajaksi 80 % työaika ja teet lisäksi omassa yrityksessäsi töitä, kuulosta siltä että yhteenlaskettu työaika ylittää rajan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Nyyti84

Lukematon viesti Kirjoittaja Nyyti84 » 23 Heinä 2019, 20:10

Hei, kiitos vastauksestasi. Vielä tarkentaisin että millä aikavälillä tuo keskimäärin 30h/viikko lasketaan? Lasketaanko kuukausittain vai puoli vuosittain tai koko joustavan hoitorahan ajalta? Mikäli laskentaväli on pidempi, jää tuntimäärä keskimäärin alle 30 h/viikko, koska noita yritykseen liittyviä töitä on harvakseltaan noin 3h/kk. Neljän viikon laskuvälillä tuntimäärä olisi siinä ja siinä.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Heinä 2019, 10:26

Hei!

Keskimääräinen työaika tulee toteutua ajalla, jolta tukea haetaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi