vanhempainraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

henkka041

vanhempainraha

Lukematon viesti Kirjoittaja henkka041 » 27 Loka 2019, 14:47

Hei.
Vaimoni hakee oleskelulupaa Suomeen ja saa sen (oletuksena) arviolta helmi-maaliskuussa. Vaimoni on kiinalainen ja minä, eli puoliso on suomalainen. Silloin tulemme Suomeen heti. Vaimoni on raskaana ja synnyttää toukokuussa. Vaimoni on ollut Suomessa kaksi kertaa Suomessa viisumilla. Ekan kerran hän oli viikon ja tokan kerran hän oli 58 päivää.
Kysymykset:
1. Saako vaimoni äitysrahaa?
2. Saanko minä isyysrahaa?
3. Mitä kaikkea sisaltyy vanhempainrahaan? Onko taulukossa olveva tuo pyoreä 27e siis äitiysraha=isyysraha+vanhempainraha ytheensä?
4. Voiko hän synnyttää julkisessa (ja saako hän kotikunnan)?

Kiitti vastauksesta

Kela-Kerttu

Re: vanhempainraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Loka 2019, 11:05

Hei henkka041!

Palstalla en pysty antamaan ennakkopäätöstä tukioikeudesta. Oikeus etuuteen ratkaistaan hakemuksen ja selvitysten perusteella. Kerron kuitenkin edellytykset tuen myöntöön.

Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahojen saaminen edellyttää, että hakija ollut Suomessa sairausvakuutettu vähintään 180 päivää välittömästi ennen lapsen laskettua synnytysaikaa. Jos hakija tulee toisesta EU- tai Eta-maasta tai Sveitsistä ja lapsi syntyy lyhyen ajan kuluttua Suomeen muutosta, 180 päivään voidaan laskea myös toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä kertyneet sairausvakuutuskaudet.

Etuuden suuruus määräytyy yleensä Suomessa ansaittujen tulojen mukaan. Henkilö, jolla ei ole ansiotuloja Suomessa, saa päivärahan yleensä minimipäivärahan (27,86e) suuruisena.

Isyysrahaa voi hakea lapsen synnyttyä. Lisäksi isän on mahdollista hakea vanhempainrahaa, mutta ei äitiysrahaa. Voitte hakea myös lapsilisää.

Kela-Kerttu ei osaa vastata kotikuntaan tai synnyttämiseen liittyen. Synnytyksen osalta kannattaa olla yhteydessä oman kunnan terveyshuoltoon esim. neuvolaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

henkka041

Lukematon viesti Kirjoittaja henkka041 » 31 Loka 2019, 03:21

Moi. Kuulostaa aika pahalta meidän kannalta tuo että pitää kuulua sosiaaliturvan piiriin 180 päivää. Jatkokysymys, voiko äitiysrahaa hakea myöhemmin, eli sitten kun on tullut 180 päivää täyteen?

En ymmärtänyt vielä tuota vanhempainrahaa vaikka Olen tutkinut nettisivujanne. Jos oletetaan tuo reilut 27e niin onko isyysraha 27e, vanhempainraha 27e jne vai onko ne yhteensä 27e?

Kiitti tähän asti :)

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Marras 2019, 12:45

Hei!

Äitiys- ja vanhempainrahakauden ajankohta määritellään lapsen lasketun ajan perusteella, jotta siihen on oikeus on pitänyt olla 180 päivää vakuutettuna suomessa, ennen lapsen laskettua aikaa, eli kertomasi perusteella puolisollasi ei synny oikeutta etuuteen.

Vanhempainpäivärahat tarkoittaa äitiysrahaa, vanhempainrahaa, isyysrahaa. Jos sinulla olisi vähimmäismääräinen päiväraha eli 27,86 eur/pv niin sitä maksettaisiin vain sen verran haetulta jaksolta esim. jos haet isyysrahaa 18 päivältä, sinulle maksetaan 18*27,86 eur, et voi yhtä aikaa olla sekä isyysrahalla, että vanhempainrahalla.

Toivottavasti selkeytti :)

Terveisin
Kela- Kerttu

henkka041

Lukematon viesti Kirjoittaja henkka041 » 05 Marras 2019, 07:11

Kiitti, nyt selkeytti. Viela kysyn, etta vaikuttaako isyysrahani maara muihin etuuksiini (kuten vanhempainrahaan ja lapsilisaan)? Onko jarkevampaa ottaa vamhempainraha jaksoissa vai putkeen enta onko ajoituksella valia (olettaen ettei aiti saa aitiysrahaa)?
Jos kaytan isyysrahaa koko 54 paivalta, niin onko minun sen jalkeen mahdollisuus hakea vanhempainrahaa seuraavasta paivasta lahtien? Enta lasketaanko se taas samalla kaavalla eli 158*27,86?
Enta milloin viimeisttaan pitaa hakea vanhempainrahaa?
Jos mina (isa) haen vanhempainrahaa, niin vaikuttaako se muihin etuuksiin (esim. lapsilisaan)?
Kun tuleva aiti ei ole ollut Suomen sos.turvassa 180 pvaa niin saako han kelan aitiyspakkausta?

Anteeksi etta tuli nain paljon kysymyksia :)

H

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 06 Marras 2019, 10:48

Hei!

Jos äidille ei myönnetä äitiys- ja vanhempainrahaa, niin isä voi hakea vanhempainrahan.

Isän vanhempainrahakausi alkaa lapsen syntymäajan perusteella lasketun laskennallisen äitiysrahakauden jälkeen.
isyysrahaa kannattaa hakea siihen heti perään jatkoksi.

Sekä isyysraha, että vanhempainraha on sinulle samansuuruinen

Jompi kumpi vanhemmista voi hakea lapsilisän, päätös tehdään lapsen syntymän jälkeen ja silloin tutkitaan mistä alkaen lapsilisä oikeus alkaa. Muut etuudet eivät vaikuta lapsilisän määrään.
Esim. äiti voisi hakea samalla kertaa äitiysavustusta ja lapsilisää.

Äiti voi hakea äitiysavustusta, kun raskaus on kestänyt 154 päivää (n. 5 kuukautta) ja on saanut raskaustodistuksen lääkäriltä tai neuvolasta.
Avustusta on haettava viimeistään 2 kk ennen lapsen laskettua syntymäaikaa, hakemuksen perusteella oikeus etuuteen tarkistetaan.

Terveisin
Kela-Kerttu

henkka041

Lukematon viesti Kirjoittaja henkka041 » 12 Marras 2019, 05:25

Hei. Viela kysyisin:
Kun tulen Suomeen olen ollut Kiinassa 5kk ja 5 paivaa. Minulla on oleskelulupa taalla Kiinassa kunnes vaimoni ol.lupa astuu voimaan.
1. Onko minulla edelleen oikeus isyysrahaan (vaikka minulla on kiinalainen olesskeluoikeus)? En ole tehnyt toita Kiinassa.
2. Ymmarsinko oikein, etta lapsen aidin (oletetun, koska han ei saa aitiysrahaa) aitiysrahajakson jalkeen haen vanhempainrahaa ja heti peraan isyysrahaa?
3.Sseka isyysraha ja vanhempainraha ovat samat (eli nailla nakymin) 54*27,86e?

H

henkka041

Lukematon viesti Kirjoittaja henkka041 » 12 Marras 2019, 05:26

Hei. Viela kysyisin:
Kun tulen Suomeen olen ollut Kiinassa 5kk ja 5 paivaa. Minulla on oleskelulupa taalla Kiinassa kunnes vaimoni ol.lupa astuu voimaan.
1. Onko minulla edelleen oikeus isyysrahaan (vaikka minulla on kiinalainen olesskeluoikeus)? En ole tehnyt toita Kiinassa.
2. Ymmarsinko oikein, etta lapsen aidin (oletetun, koska han ei saa aitiysrahaa) aitiysrahajakson jalkeen haen vanhempainrahaa ja heti peraan isyysrahaa?
3.Sseka isyysraha ja vanhempainraha ovat samat (eli nailla nakymin) 54*27,86e?

H

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 12 Marras 2019, 15:55

Hei henkka041!

Oleskelulupa Kiinassa ei kerro siitä oletko oikeutettu isyysrahaan. Sinun tulisi tarkistaa oletko kulunut Suomen sosiaaliturvan piiriin myös ulkomailla oleskelusi aikana. Jotta voit saada isyysrahaa ja vanhempainpäivärahaa, sinun on pitänyt kuulua Suomen sosiaaliturvaan vähintään 180 päivää ennen lapsen laskettua syntymäaikaa.

Isyysraha ja vanhempainpäiväraha ovat saman suuruisia. Vähimmäismääräinen päiväraha on 27,86 e/pv. Isyysrahapäiviä on mahdollista käyttää 54 päivää ja vanhempainrahapäiviä 158 päivää. Päiväraha maksetaan arkipäiviltä, joita ovat kaikki kalenteriin mustalla merkityt päivät.

Vanhempainpäivärahakauden alkamisen osalta korjaan hieman aiempia vastauksia. Kun äidillä ei ole oikeutta äitiys- ja vanhempainpäivärahaan, isän vanhempainpäivärahakausi alkaa 75 arkipäivän kuluttua lapsen todellisesta syntymäpäivästä. Eli ratkaisevaa tilanteessa on todellinen syntymäpäivä, ei laskettuaika.

Vanhempainpäivärahaa voi siis hakea enintään 158 päivältä ja päivärahakausi alkaa 75 arkipäivän kuluttua lapsen syntymäpäivästä. Isyysrahapäiviä on käytettävissä enintään 54 päivää ja niiden pitäminen on joustavampaa. Isyysrahapäivistä enintään 18 päivää voit käyttää jo ennen vanhempainrahakauden alkamista tai säästää kaikki päivät myöhempään ajankohtaan. Isyysrahaa ei ole pakko hakea heti vanhempainpäivärahakauden jatkoksi. Päiviä on mahdollista käyttää siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta. Tässä tulee huomioida, että vanhempainrahakauden jälkeen pidettävät päivät saa jakaa enintään 2 erilliseen jaksoon. Jos pidät osan isyysrahapäivistä ennen vanhempainrahakauden alkamista, nämä päivät voi jakaa enintään 4 jaksoon.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu