Hei!

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Haluanhoitaakotona

Hei!

Lukematon viesti Kirjoittaja Haluanhoitaakotona » 16 Maalis 2020, 19:22

Olen hoitamassa kotona 1v ikäistä lastani ja ilmoittanut työnantajalle että tulen töihin 1.1.2021 jolloin lapsi täyttää 2vuotta. Ongelma on se, että olen jakanut nyt hoitovapaan 2,vai jopa 3 jaksoon kun olin välissä sairaslomalla. Olen ollut siis yhtäjaksoisesti pois töistä kokoajan mutta ilmoittanut vain työnantajalle että hoitovapaa aina jatkuu. Nyt herää kysymys että entä jos en halua laittaakaan vielä 2 vuotiasta päiväkotiin niin onko minulla oikeus (lain?) mukaan hoitaa lasta kotona 3 vuotiaaksi asti, vaikka olisin ilmoittanut poissaolon 3 erässä?

Kela-Kerttu

Re: Hei!

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Maalis 2020, 09:44

Hei Haluanhoitaakotona!

Työnantajalla on velvollisuus myöntää hoitovapaata kahdessa eri jaksossa alle 3 vuotiaasta lapsesta. Jos haluat pitää hoitovapaata usemmassa jaksossa, sinun tulee neuvotella asiasta työnantajasi kanssa.

Ystävällisesti
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Haluanhoitaakotonaky

Lukematon viesti Kirjoittaja Haluanhoitaakotonaky » 17 Maalis 2020, 12:17

Entä jos työnantaja ei suostu niin onko minun pakko mennä töihin? Eikö tässä ole ihan lakikin takana että oikeus olla kotona 3v asti?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 18 Maalis 2020, 08:44

Hei Haluanhoitaakotonaky!

Vanhemmalla on lakiin perustuva oikeus saada hoitovapaata enintään kaksi jaksoa kun lapsi on alle 3-vuotias. Tarkemmin tästä asiasta kannattaa keskustella työnantajan tai esim. oman ammattiliiton kanssa, jos sellaiseen kuulut.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi