Irtisanoutuminen ja hoitovapaa

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Mama84

Irtisanoutuminen ja hoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Mama84 » 22 Maalis 2020, 17:00

Hei,

Olen harkinnut irtisanoutumista nykyisestä työstäni. Lapseni on 2-vuotias ja päiväkodissa.

Jos irtisanoudun, voinko ottaa lapseni päivähoidosta ja jäädä suoraan hoitovapaalle? Maksetaanko minulle hoitorahaa heti ensimmäiseltä kokonaiselta kuukaudelta, kun olen jäänyt pois työstäni?

Vieras

Re: Irtisanoutuminen ja hoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Maalis 2020, 20:50

Hoitovapaata voi hakea ja saada ainoastaan henkilö, joka on työsuhteessa. Jos työsuhdetta ei ole, on ihan sama milloin jäät pois työstä - Kela ei siitä päätä. Kotihoidontukea saa kokonaiselta kuukaudelta.

Kela-Kerttu

Re: Irtisanoutuminen ja hoitovapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Maalis 2020, 10:25

Hei Mama84!

Yleensä kotihoidon tukea haetaan vanhemman hoitovapaan ajalle, mutta tuen myöntöön sillä ei ole merkitystä. Vanhemmalta ei siis edellytetä hoitovapaalla olemista, vaan vanhempi voi olla silloin esimerkiksi työssä. Kotihoidon tukea voi Kelasta hakea, jos alle 3-vuotiaalle lapselle ei ole varattuna kunnallista päivähoitoa eli lasta hoidetaan esimerkiksi kotona.

Kotihoidon tukea voidaan maksaa vajaalta kuukaudelta, kunhan tuen myöntöjakso yhteensä on yli kuukausi. Tukijakson ei siis tarvitse alkaa kalenterikuukauden alusta.

Itse hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin, joten sen pitämisestä on keskusteltava mahdollisen työnantajan kanssa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi