Peruspäivärahasta on vähennetty puolisollesi myönnetty lastenhoidon tuki

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

PerttiPekka55

Peruspäivärahasta on vähennetty puolisollesi myönnetty lastenhoidon tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja PerttiPekka55 » 15 Huhti 2020, 09:38

Hei!
Niinkuin otsikosta näkyy niin "puolisoni ei saa soviteltua työttymyysrahaa koska peruspvrahasta on vähennetty minulle myönnetty lastenhoidontuki! Vähennys on tehty, koska puoliso (minä joka olen alle kaksi vuotiaan lapsen kanssa kotona) on työkyvytön." Tämä on ensimmäinen kerta vuoteen kun tuli tällainen ratkaisu ja syy! Onko päätös tehty oikein perusteluin? Hänelle ei ole koskaan aiemmin annettu tällaista päätöstä.

Tässä Kelan antama syy kielteiseen päätökseen:
Puolison saamaa lasten kotihoidon tukea ei vähennetä toisen puolison työttömyysetuudesta silloin, jos tukea saava puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoidon tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole oikeutta työttömyysetuuteen. Vähennys on tehty, koska puoliso on työkyvytön.

PerttiPekka55

Re: Peruspäivärahasta on vähennetty puolisollesi myönnetty lastenhoidon tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja PerttiPekka55 » 15 Huhti 2020, 17:42

Tähän ei edes KelaKerttu osaa vastata varmaankaan?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Huhti 2020, 15:26

Hei PerttiPekka55!

Kysymyksestäsi ei käy ilmi saatko itse kotihoidon tuen lisäksi jotain muuta tukea. Jos kotihoidon tuen saajalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen muun syyn kuin lapsen hoidon vuoksi esim. työsuhde (myös vuosiloman aika), opiskelu, vähäinenkin yritystoiminta, osa-aikainen työskentely tai työkyvyttömyyseläke, kotihoidon tuki vähennetään puolison työttömyysetuudesta.

Palstalla ei nähdä henkilökohtaista tilannettasi, joten on vaikea sanoa onko päätös oikein.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

PerttiPekka55

Lukematon viesti Kirjoittaja PerttiPekka55 » 27 Huhti 2020, 13:30

Siis minä kysyjä saan kotihoidontukea. Minun työnhaku on voimassa näin: Minä ... on työnhakijana TE-toimistossa ja hän on tällä hetkellä (05) työvoiman ulkopuolella oleva. Minä saan sairauspäivärahaa (työkyvytön). Siksi minulle ei makseta työttömyyspäivärahaa. Tästä syystä Kela vähentää uusimman päätöksen mukaan puolisoltani työttömyyspäivärahaa vedoten tuohon minun kotihoidontukeen. Onko siis tämä oikein vai väärin? En ymmärrä vieläkään tätä. Ymmärrän kyllä nyt miksi Kelan virkailijat ovat olleet eri linjoilla tässä asiassa. Mikä on siis oikea ratkaisu?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Huhti 2020, 10:49

Hei PerttiPekka55!

"Jos kotihoidon tuen saajalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen muun syyn kuin lapsen hoidon vuoksi, kotihoidon tuki vähennetään puolison työttömyysetuudesta". Kertomasi mukaan sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen sen vuoksi, että olet työkyvytön ja saat sairauspäivärahaa. Tämän vuoksi sinun saama kotihoidon tuki on vähennetty puolison työttömyysetuudesta. Jos haluat selvittää asiaa tarkemmin, sinun kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme www.kela.fi/soita-kelaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

PerttiPekka55

Lukematon viesti Kirjoittaja PerttiPekka55 » 29 Huhti 2020, 20:11

Ok, nyt ymmärsin!
Tätä ei oltu selitetty kunnolla aiemmin. Mutta siellä kelassa on sitten tehty väärin jo pidemmän aikaa. Kiitos tiedosta.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 30 Huhti 2020, 14:48

Hei PerttiPekka55!

Jos päätöksissä on virhe, ole yhteydessä asiakaspalveluumme tai laita viesti asiointipalvelun kautta niin voimme katsoa asiaa tarkemmin.

Terkuin
Kela-Kerttu