Väliaikainen epidemiatuki yrittäjälle?

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

PaavoKysyy

Väliaikainen epidemiatuki yrittäjälle?

Lukematon viesti Kirjoittaja PaavoKysyy » 27 Huhti 2020, 18:04

Väliaikaisen epidemiatuen informaatiossa sanotaan: "Jotta voit saada tukea, sinulla pitää olla Suomessa voimassa oleva työ- tai virkasuhde". Olen yksityisyrittäjä ja koronavirusepidemian vuoksi olen hoitanut välillä lapsia kotona (varhaiskasvatuksessa olevia). Yrittäjän työttömyysetuutta en voi hakea (en täytä ehtoja).
Voinko hakea väliaikaista epidemiatukea kun olen yrittäjä?

Vieras

Re: Väliaikainen epidemiatuki yrittäjälle?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Huhti 2020, 19:20

PaavoKysyy kirjoitti:
27 Huhti 2020, 18:04
Väliaikaisen epidemiatuen informaatiossa sanotaan: "Jotta voit saada tukea, sinulla pitää olla Suomessa voimassa oleva työ- tai virkasuhde". Olen yksityisyrittäjä ja koronavirusepidemian vuoksi olen hoitanut välillä lapsia kotona (varhaiskasvatuksessa olevia). Yrittäjän työttömyysetuutta en voi hakea (en täytä ehtoja).
Voinko hakea väliaikaista epidemiatukea kun olen yrittäjä?
Lue tuolta:
https://www.kela.fi/valiaikainen-epidemiatuki
Et voi hakea epidemiatukea. Mikä tuossa on vaikea ymmärtää? Yrittäjille on omat tuet, hae niitä.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Huhti 2020, 15:28

Hei PaavoKysyy!

Epidemiatuki koskee ainoastaan työ- ja virkasuhteessa olevia, ei yrittäjiä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Katt

Lukematon viesti Kirjoittaja Katt » 28 Huhti 2020, 19:53

Olen yksinyrittäjä ja minulla on 7-vuotias lapsi kotona. Tuntuu aivan kohtuuttomalta, että yrittäjät aina jäävät ulkopuolelle. Palkansaaja voi jäädä kotiin hoitamaan pientä lastaan, mutta yrittäjä ei.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Huhti 2020, 09:59

Yrittäjä voi saada työmarkkinatuen tällä hetkellä kun taas palkansaaja ei, jos on vaan joutunut ottamaan palkatonta. Työmarkkinatuki on kaikenlisäksi isompi kuin epidemiatuki.