Olen opiskelija enkä pääse töihin, koska hoidan kotona päiväkoti-ikäistä lastamme. Saanko tukea kelalta?

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

noorakysymys

Olen opiskelija enkä pääse töihin, koska hoidan kotona päiväkoti-ikäistä lastamme. Saanko tukea kelalta?

Lukematon viesti Kirjoittaja noorakysymys » 02 Touko 2020, 16:22

Olen korkeakouluopiskelija, ja jouduin koronatilanteen takia jäämään kotiin lapsemme (5v, riskiryhmään kuuluva) kanssa. Mies tekee edelleen töitä pääasiassa etänä. Opiskelua minulla on etänä ja opintotukea saan. En ole voinut mennä töihin 16.3.2020 lähtien. Minulla ei ole kokopäivätyö-sopimusta, mutta työpaikka, jossa teen keikkaa on tarvinnut jatkuvasti apua. Miten tilanteessani, voinko saada kelalta korvausta menetetyistä tuloista?

Eihän oletuksena ole se, että opiskelijan on elettävä opintotuella varsinkin, kun on lapsiperhe. Maalaisjärjen mukaan opiskelijat myös ovat menettäneet tuloja tässä tilanteessa, koska suurin osa käy töissä opiskelun ohella normaalisti.

Vierilla

Re: Olen opiskelija enkä pääse töihin, koska hoidan kotona päiväkoti-ikäistä lastamme. Saanko tukea kelalta?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vierilla » 02 Touko 2020, 17:08

Voihan mies hoitaa lasta silloin kun teet keikkaa.
Muuta tukea ei ole kuin opintotuki.

Vieras

Re: Olen opiskelija enkä pääse töihin, koska hoidan kotona päiväkoti-ikäistä lastamme. Saanko tukea kelalta?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Touko 2020, 23:48

Päätoimisena opiskelijana voisit saada työttömyysturvaa, jos olisit lomautettuna. Voisit myös saada epidemiatukea, jos olet jäänyt palkattomalle vapaalle, mutta tällöin tulee olla voimassaoleva työ- tai virkasuhde. Mutta vaikuttaa siltä, että sinun kohdallasi ei kumpikaan näistä ole mahdollisia, joten silloin se on se opintotuki + puolison tulot..

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Touko 2020, 10:17

Hei noorakysymys!

Näyttäisi tosiaan siltä, että kohdallasi työttömyysetuus ja epidemiatuki ei tulisi kysymykseen. Työttömyysetuutta voisit saada, jos sinut on lomautettu ja epidemiatukea, jos olisit työ- tai virkasuhteesta palkattomalla vapaalla.

Voit tarvittaessa hakea yleistä asumistukea tai toimeentulotukea, mutta molemmissa etuuksissa huomioidaan myös puolison tulot.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi