Isyysloma, äidin peruspäiväraha ja kotihoidon tuki

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kesätyöläinen

Isyysloma, äidin peruspäiväraha ja kotihoidon tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kesätyöläinen » 29 Touko 2020, 15:35

Lapsemme täyttää syksyllä 2 v. Isä aikoo pitää loput isyysvapaansa (36 päivää) kesällä kahdessa erässä. Itse olen tällä hetkellä työttömänä ja saan peruspäivärahaa, josta on vähennetty saamani kotihoidon tuki. Isä saa isyysvapaansa aikana isyysrahat työpaikkansa sairauskassan kautta. En siis ilmeisesti saa tuolta ajalta kotihoidon tukea, mutta saan kai peruspäivärahan täytenä? Pitääkö minun itse ilmottaa Kelalle tuosta puolisoni isyysrahasta, vai hoituuko se automaattisesti niin, että kotihoidon tuki lopetetaan tuolta ajalta ja työttömyystukeni tulee täysmääräisenä?

Kela-Kerttu

Re: Isyysloma, äidin peruspäiväraha ja kotihoidon tuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Kesä 2020, 08:37

Hei Kesätyöläinen!

Kotihoidon tukea ja isyysrahaa ei makseta samaan aikaan. Kotihoidon tuki voi jatkua isyysrahakauden jälkeen.

Kotihoidon tuen liikamaksun välttämiseksi, sinun on hyvä ilmoittaa puolison pitämästä isyysvapaasta sitten kun ajankohta on tiedossa. Ilmoituksen voit tehdä Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta osiosta hakemukset ja Ilmoitukset > lastenhoidon tuki.

Työttömyysajanilmoituksessa ilmoita tästä muutoksesta, niin määrä tarkistetaan oikean suuruiseksi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi