Yksityisen hoidon tuki äitiysloman aikana

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Outilainen

Yksityisen hoidon tuki äitiysloman aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Outilainen » 02 Elo 2020, 20:32

Hei!

Olen 8-kuukauden ikäisen lapsen yksinhuoltaja. Olen virallisesti äitiyslomalla marraskuun puoliväliin saakka, mutta aikomuksenani on palata töiden pariin kolmeksi päiväksi viikossa jo nyt alkusyksystä. Palautan siis työpäiviltä äitiyskorvaukseni ja niiltä päiviltä kun olen lapsen kanssa, nostan äitiysrahaa.

Kysymykseni on, että eihän osittainen äitiyslomani vaikuta yksityisen kodinhoidon tukeen tai kuntalisään (Helsinki)? Olen siis palkkaamassa kolmeksi päiväksi viikossa lapselleni hoitajan kotiin ja tämän edellytyksenä on se, että saan hoitajan palkkaan yksityisen hoidon tuen täysimääräisenä.

Terkuin,
Outi

Nbvcx

Re: Yksityisen hoidon tuki äitiysloman aikana

Lukematon viesti Kirjoittaja Nbvcx » 02 Elo 2020, 21:15

Yksityistä hoitotukea voi saada vasta vanhempainrahakauden päätyttyä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Elo 2020, 23:08

Outilainen kirjoitti:
02 Elo 2020, 20:32
Hei!

Olen 8-kuukauden ikäisen lapsen yksinhuoltaja. Olen virallisesti äitiyslomalla marraskuun puoliväliin saakka, mutta aikomuksenani on palata töiden pariin kolmeksi päiväksi viikossa jo nyt alkusyksystä. Palautan siis työpäiviltä äitiyskorvaukseni ja niiltä päiviltä kun olen lapsen kanssa, nostan äitiysrahaa.

Kysymykseni on, että eihän osittainen äitiyslomani vaikuta yksityisen kodinhoidon tukeen tai kuntalisään (Helsinki)? Olen siis palkkaamassa kolmeksi päiväksi viikossa lapselleni hoitajan kotiin ja tämän edellytyksenä on se, että saan hoitajan palkkaan yksityisen hoidon tuen täysimääräisenä.

Terkuin,
Outi
Sun kannattaa lukea Kelan ohjeistus aiheesta yksityisen hoidon tuki.
Ensinnäkään yksityisen hoidon tukea sen enempää kuin kotihoidontukeakaan ei makseta laskennalliselta vanhempainrahakaudelta. Yksinhuoltajuus ei vaikuta asiaan. Voit saada sitä siitä alkaen kun vanhempainrahakautesi on päättynyt, siihen saakka joudut kustantamaan lapsen hoidon itse ollessasi poissa.
Toisekseen Kela maksaa työssäolopäiviltä minimiäitiyspäivärahan, jos työssäolopäivä on ma-la. Sunnuntaina saa olla töissä vaikka koko päivän eikä palkka vaikuta päivärahaan, sillä päivärahaa ei alunperinkään makseta sunnuntailta.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Elo 2020, 10:51

Hei Outilainen!

Kuten vierailijat jo aiemmissa kommenteissa kirjoittikin, niin yksityisen hoidontukea voit saada vasta äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen.

Äitiys- ja vanhempainrahakaudella, voit työskennellä ja saada työpäivän osalta vähimmäismääräisen päivärahan joka on 28,94eur/pv. Sunnuntai päivänä työskentely ei vaikuta päivärahasi märään, koska sunnuntailta ei makseta vanhempainrahaakaan.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi