Eläke ja kotihoidontuki

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Bertta

Eläke ja kotihoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Bertta » 09 Syys 2015, 12:46

Vanhempainpäivärahakauteni on päättymässä. Aikomuksenani on ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Puolisoni saa kansaneläkettä ja työeläkettä, ja hoitaisi lastamme kotona minun hakiessa töitä. Onko hänen mahdollista saada kotihoidontukea vai vähennetään se joko hänen eläkkeestään tai minun työttömyyspäivärahastani?

Kela-Kerttu

Re: Eläke ja kotihoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Syys 2015, 11:12

Hei Bertta!

Puolisosi voi saada lasten kotihoidon tuen, kun lapsenne ovat kotihoidossa, eikä heille ole varattuna kunnallista päivähoitopaikkaa :)

Puolison kannattaa kuitenkin varmistaa hänelle maksussa olevan kotihoidon tuen vaikutus hänen eläkkeisiin eläkkeisen maksajalta. Sinun kannattaa myös selvittää työttömyysetuutesi maksajalta, onko sillä, että puolisosi hakee kotihoidon tuen ja saa eläkettä, jokin vaikutus sinun työttömyysturvaasi.

Syysterveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Maalis 2016, 19:56

Hei! Itse saan pienintä eläkettä tällähetkellä, enkä saa työeläkettä eikä minulla ole muita tuloja. Vaikuttaako eläke pientävästi minun kotihoidontukeeni? En saa saa kotihoidon hoitolisää. Mieheni saa palkkatuloja, mutta eihän se taida vaikuttaa muutakuin hoitolisään.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Maalis 2016, 09:41

Hei!

Sinulla oli hyvä kysymys Kela-Kertulle :)
Eläke ei vaikuta sinun saamaan hoitorahaan. Hoitolisässä eläke olisi tuloa, hoitolisään vaikuttaa perheen tulot.
Kotihoidon tukea voi saada kun perheessä on alle 3-vuotias lapsi ja lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa.

Ystävällisin terveisin Kela-Kerttu

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Heinä 2017, 07:19

Hei!

Meillä tilanne että asumme lapsen isän kanssa erillään. Olen palaamassa töihin ja olemme pohtineet jos työkyvyttömyyseläkkeellä oleva lapsen isä hoitaisi lasta työpäivieni ajan. Hakisimme kotihoidontukea. Mutta väheneekö työvyttömyyseläkkeen määrä vastaavasti? Mies saa eläkettä sekä Kelalta että Eteralta. Onko se siis +/-0?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Heinä 2017, 14:12

Hei!

Kotihoidontuen voi hakea se vanhempi, jonka luona lapsi asuu. Etäisä ei voi saada kotihoidon tukea. Jos sinä haet kotihoidon tuen, se ei vaikuta hänen eläkkeeseen ja hänen tuloja ei huomioida hoitolisässä, kun ette asu samassa taloudessa.

Jos sinä maksat palkkaa hänelle lapsen hoitamisesta, tulee sen vaikutuksesta tiedustella eläkkeen maksajalta.
Te voitte esittää uuden kysymyksen kysy Kelasta eläkkeistä palstalle.

Terveisin Kela-Kerttu