Sateenkaariperheen tuet

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Moikkis12345

Sateenkaariperheen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Moikkis12345 » 31 Maalis 2021, 15:52

Moi, minulle ja naisystävälleni on tulossa vauva kesällä. Olen itsekin siis nainen, joten olemme sateenkaariperhettä. Naisystäväni on ollut töissä jo pidemmän aikaa ja saa ilmeisesti suht paljon äitiyspäivärahaa kun sen aika koittaa (hän siis synnyttää lapsen). Mutta itse olen ollut aina työtön ja tällähetkellä ainut tuloni on työmarkkinatuki. Mietinkin että saako sateenkaariperhe normaalisti kaikki kelan tuet mitä heteroperhekin saa?

Kela-Kerttu

Re: Sateenkaariperheen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Huhti 2021, 10:33

Hei Moikkis12345!

Tuet ovat käytännössä samanlaiset kuin perheessä, jossa vanhemmat ovat eri sukupuolta. Joitain tarkennuksia tukiin on sateenkaariperheiden osalta. Niistä on kerrottu sivulla www.kela.fi/sateenkaariperhe.

Äitiysrahaa voi saada vain lapsen biologinen äiti. Puolisosi saa siis äitiysrahaa, jonka pituus on 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta. Sen jälkeen alkaan vanhempainrahakausi 158 arkipäivää eli noin puoli vuotta. Voitte perheen kesken päättää miten jaatte vanhempainrahapäivät. Toinen vanhemmista voi pitää kaikki päivät tai ne voi jakaa niin, että kumpikin pitää enintään kaksi jaksoa vanhempainrahakautta.

Sinun on mahdollista hakea isyysrahaa. Isyysrahapäiviä on yhteensä 54, joista enintään 18 päivää voi pitää samaan aikaan kun puolisosi saa äitiys- tai vanhempainpäivärahaa. Loput jäljelle jääneet päivät on mahdollista käyttää vanhempainrahakauden päätyttyä siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta.

Teillä voi olla oikeus elatustukeen, jos lapsella ei ole vahvistettua isää. Tuki kuitenkin päättyy, jos adoptoit lapsen.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Moikkis12345

Lukematon viesti Kirjoittaja Moikkis12345 » 01 Huhti 2021, 14:34

Hei, olen siis neuvolassa jo tunnustanut äitiyteni (vauva kun on peräisin minun munasoluistani). Joten elatustukea emme saa. Olen jostain lukenut että työmarkkinatukea saa korotettuna jos on alle 18vuotiaan lapsen huoltaja, pitääkö tämä paikkaansa?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Huhti 2021, 14:38

Kyllä se pitää paikkansa. Työmarkkinatukeen saa lapsikorotuksen yhdestä lapsesta 5,30 euroa päivä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Huhti 2021, 14:41

Lapsikorotus maksetaan lapsen syntymästä lähtien. Sinulla on oikeus lapsikorotukseen myös avio- tai avopuolisosi alaikäisestä lapsesta, jos tämä asuu kanssasi samassa taloudessa.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 06 Huhti 2021, 08:49

Hei Moikkis12345!

Kyllä, työttömyysetuutta korotetaan, jos huollettavanasi on alle 18-vuotiaita lapsia. Lisää työmarkkinatuen lapsikorotuksesta on kerrotut sivuillamme täällä: www.kela.fi/tyomarkkinatuen-maara-ja-maksaminen.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi