FPA-stöd efter många år utomlands

Hur ska man ansöka om militärunderstöd? Vem kan ansöka om stödet? När ska man lämna in sin ansökan? Vilka bilagor behövs för ansökan? Ställ frågor om militärunderstödet.

Moderator: FPA | militärunderstöd

Användarvisningsbild
Malin i Kiev

FPA-stöd efter många år utomlands

Oläst inlägg av Malin i Kiev » 21 okt 2020, 16:53

Hej!

Jag är finsk medborgare men har bott utanför EU i många år. Jag och mina barn är registrerade med adress i Åbo men har förstås inget Kela-skydd. Nu fylller min äldsta son (som är finsk medborgare men aldrig bott permanent i Finland) 18 och ska gå militären i Finland. Jag undrar:

1) Hur länge ska han bo i Finland för att återupptas i socialskyddet?
2) Kan han få dagpenning i militären även om han inte än fått Kela-kort?
3) Om han bor ca 1 år i Finland för militärtjänstgöringen och hinner komma in i det finska socialsystemet, kan han bli beviljad studiestöd om han börjar studera vid ett utländskt universitet?

Tacksam på förhand för svar!
Malin

Användarvisningsbild
FPA | militärunderstöd

Re: FPA-stöd efter många år utomlands

Oläst inlägg av FPA | militärunderstöd » 26 okt 2020, 10:37

Hej Malin i Kiev!

Tack för din fråga.

Jag ser att du redan fått svar på din första fråga angående rätten till den finländska sociala tryggheten.

Gällande frågan om dagpenning under tjänstgöringstiden råder jag dig att kontakta Försvarsmakten, då FPA inte är utbetalare av den dagpenning som betalas för militärtjänstgöring.

Militärunderstöd

Din son kan ha rätt att få militärunderstöd under tjänstgöringstiden oberoende om han omfattas av den finländska sociala tryggheten eller inte.

Mera information om militärunderstöd hittar du här: www.fpa.fi/militarunderstod

Gällande rätt till studiestöd för studier utomlands för finska medborgare

En finsk medborgare kan få studiestöd för studier som bedrivs helt och hållet utomlands ifall

• den studerande har haft en hemkommun i Finland under minst två av de fem åren innan studierna inleds, dvs. studierna inleds inom mindre än tre år från att den studerande flyttat utomlands, eller
• den studerande utifrån sina levnadsförhållanden har en fast anknytning till Finland. Då beaktar FPA perioder då personen varit bosatt i Finland, familjerelationer, försörjning, yrkesförhållanden och andra motsvarande levnadsförhållanden.

Du kan läsa mera om studiestöd för studier utomlands här: www.fpa.fi/studiestod-utomlands

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA militärunderstöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Malin i Kiev

Oläst inlägg av Malin i Kiev » 26 okt 2020, 17:26

Hej Elisabeth,

tack för svaret! OK, jag förstår situationen med militära förmåner samt studiepenning. Verkar som om studiestöd för utomlandsstudier alltså inte är att räkna med i vårt fall. Men det är bra att ha det klargjort!

Ang socialskyddet är det ännu oklart hur länge man ska bo i Finland innan man kan komma in i systemet igen (framförallt om min son planerar fortsätta studera i Finland). Men kollar det med Jussi i den andra tråden...! ;)

Ha det gott,
Malin

Användarvisningsbild
FPA | militärunderstöd

Oläst inlägg av FPA | militärunderstöd » 27 okt 2020, 10:46

Hej igen Malin i Kiev!

Tack själv för att du kontaktade FPA.

Jag önskar dig en bra fortsättning på hösten.

Elisabeth | FPA militärunderstöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!