Ny bostad.

Valvoja: FPA | militärunderstöd

Vastaa lainaamalla
Kirjoittaja anonymutan 27 Kesä 2016, 14:24
Hej, jag har bott nio månader för mig själv och skall flytta in till en ny lägenhet. Betalar kela min hyra fastän jag inte har bott i min nya lägenhet 3 månader före tjänstgöringen?
Kirjoittaja FPA | militärunderstöd 28 Kesä 2016, 09:25
Hej anonymutan!

Tack för din fråga.

Du berättar att du bott självständigt redan i nio månader. Då skall det nog inte vara något problem att få militärunderstödets bostadsstöd till den nya bostaden även om du inte hinner bo i den minst 3 månader före tjänstgöringen.

Du hittar mera information om militärunderstödets bostadsstöd här: www.fpa.fi/bostadsunderstod_till-vem

Ifall du sedan tidigare har allmänt bostadsbidrag till den nuvarande bostaden, skall du göra en mellanjusteringsansökan då du flyttar till den nya bostaden. Det allmänna bostadsbidraget kan då fortsätta under tjänstgöringen och mellanskillnaden mellan boendekostnaderna och allmänna bostadsbidraget betalas som militärunderstöd.

Om du inte tidigare haft allmänt bostadsbidrag kan boendekostnaderna i sin helhet betalas som militärunderstöd.

Du kan ansöka om militärunderstöd via e-tjänsten eller med blankett SA 1r

Hälsningar

Elisabeth | FPA militärunderstöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Kirjoittaja Gunes 13 Heinä 2017, 20:27
Hej jag har precis flyttat Sverige till finland och bor med min kompis. Men jag vill gjärna bo ensam och börja skolan hur ska jag hitta ett boende och kela hjälper eller ?
Kirjoittaja FPA | militärunderstöd 19 Heinä 2017, 09:21
Hej Gunes

Tack för din fråga.

Nu vet jag inte hur din livssituation ser ut, omfattas du redan av den finländska sociala tryggheten? Arbetar du nu eller är du arbetslös? Har du inkomster?

FPA kan inte hjälpa dig att hitta boende, men ifall du flyttar och bor på hyra kan du ansöka om allmänt bostadsbidrag.

Om du börjar studera på heltid kan du också ansöka om studiestöd.

Jag skulle råda dig att kontakta FPA:s telefonservice för flyttning till/från Finland för att i första hand utreda om du omfattas av den finländska sociala tryggheten. Telefonnumret är 020 634 0300. Du kan därefter kontakta våra andra avdelningar utgående från din situation, alla telefonnummer finns här: www.fpa.fi/servicenummer

Alternativt kan du även besöka din närmaste FPA-byrå, du kan se vilken som ligger närmast dig här:www.fpa.fi/sok-servicestalle

Du kan även boka tid på förhand för ett besök eller för att bli uppringd av en rådgivare. Instruktioner för tidsbokning hittar du här: www.fpa.fi/tidsbokning

Vänliga hälsningar

Maria | FPA militärunderstöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa