Sjukdagpenning

Valvoja: FPA | förmåner under sjukdomstid

Kirjoittaja CarolaWB 22 Syys 2017, 10:40
Hej.
Min dotter insjuknade i juni medan hon var vårdledig. I juli tog vårdledigheten slut och nu undrar jag om hon har rätt till sjukdagpenning eftersom hon inte kan/orkar gå på jobb?
Med vänlig hälsning.
Carola
Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid 22 Syys 2017, 11:38
Hej CarolaWB,

tack för din intressanta fråga.

Ifall din dotter nu efter vårdledigheten är arbetsoförmögen kan hon ansöka om en sjukdagpenning. Sjukdagpenningen förutsätter arbetsoförmåga, dvs din dotter bör ha ett aktuellt läkarutlåtande för sin ansökan. FPA betalar sjukdagpenning till arbetsgivaren i de fall arbetsgivaren betalar ut lön för sjuktiden. Ifall ingen lön för sjuktiden betalas, eller inget arbetsförhållande finns, kan sjukdagpenningen från FPA betalas direkt till kunden själv.
Sjukdagpenningen är en inkomstbaserad förmån, och den räknas ut på basen av beskattad inkomst (senaste fastställda beskattning, dvs år 2017 används skatteåret 2015) eller på föregående förmån.
Läs gärna mer på vår hemsida om sjukdagpenningar samt om hur man ansöker.

Du kan även be din dotter kontakta FPAs kundtjänst ifall hon har fler frågor kring sin situation.
Kontaktuppgifter hittar du från FPAs hemsida.

Jag önskar dig en trevlig kommande höst!

Hälsningar
Tanja FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !
Kirjoittaja Kristina02 23 Heinä 2018, 17:47
Jag studerar i gymnasiet och fick ett tidsbundet arbetskontrakt (sommarjobb) på en restaurang (enligt kontraktet ska jag ha minimi 90 arbetstimmar på 3 veckor). Började arbeta 25.06.2018. Pga en ryggskada blev jag sjukskriven den 19.07.2018 och sjukskrivningen pågår troligen ända fram till arbetskontraktet går ut den 13.08.2018. Eftersom jag sjukskrevs innan det gått en månad från att kontraktet började, är jag tydligen enligt PAM inte berättigad till någon lön av min arbetsgivare. Kan jag ansöka om någon sjukdagpenning för hela min sjukledighetstid från FPA? År 2016 hade jag mycket små inkomster, ca 1000 euro.
Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid 24 Heinä 2018, 10:13
Hej Kristina02!

Tack för din fråga.

Beloppet av sjukdagpenningen beräknas i regel utifrån den arbetsinkomst som konstaterats vid beskattningen. Om dagpenningen skulle bli mindre än minimidagpenningen betalas minimibeloppet 24,64 euro/dag, efter att det har gått 55 kalenderdagar utan avbrott sedan arbetsoförmågan började.

Om din arbetsinkomst varit ca 1000,00 euro år 2016 så är din uträknade dagpenning mindre än 24,64 euro/dag. Vill du själv kontrollera uppgifterna, kan du göra det med hjälp av räknaren.

Jag önskar dig en skön fortsättning på sommaren!

Hälsningar
Linda FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !
Vastaa