Flytt

Valvoja: FPA | förmåner under sjukdomstid

Vastaa lainaamalla
Kirjoittaja ssanneli 01 Elo 2018, 09:50
Hej.
Om man flyttar till Fi från Sv. under en sjuskrivningsperiod.
Hur går man till väga då för att söka sjukpenning i Fi? Eller är det bara en överflyttning via vården i Sv till Fi?
Och hur går man till väga för att ansöka om sjukpenning/ träffa läkare i Fi kanske?
Har tankar på att flytta permament då jag är finsk från början. Har släkt mm i Fi.

Tacksam för all inf jag kan få kring flytt mm snarast möjligt.
Ha de bäst.
Vastaa lainaamalla
Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid 01 Elo 2018, 10:43
Hej Ssanneli!

Tack för din fråga! Om du flyttar till Finland permanent omfattas du i allmänhet av den finländska sociala tryggheten från och med flyttningstidpunkten.

Ansök om att få rätt till den finländska sociala tryggheten via FPA:s e-tjänst eller med blankett Y77r. Du får ett skriftligt beslut, som skickas till den adress som du uppgett. Du kan kontrollera i vilket skede handläggningen av din ansökan är och huruvida du omfattas av den sociala tryggheten i FPA:s e-tjänst.

För sjukdagpenning krävs ett läkarintyg. Självrisktiden är den dag du insjuknar och de 9 följande vardagarna. Beloppet av sjukdagpenningen beräknas i regel utifrån den arbetsinkomst som konstaterats vid beskattningen. Om arbetsoförmågan börjar 2018, beräknas beloppet av sjukdagpenningen enligt den beskattningsbara arbetsinkomsten i Finland för 2016.

Dagpenningsförmånen kan i undantagsfall fastställas utifrån utländsk arbetsinkomst förutsatt att det är fråga om en person som
• tidigare har varit försäkrad i Finland och som nu på nytt blir försäkrad i Finland och
• har arbetat som löntagare och fått inkomsterna genom arbete i ett EU-land eller i en stat där EU-lagstiftning tillämpas och
• som inte har arbetsinkomst i Finland som konstaterats vid beskattningen och inte heller sex månaders arbetsinkomst som intjänats i Finland.

Om dagpenningen skulle bli mindre än minimidagpenningen betalas minimibeloppet 24,64 euro/dag, efter att det har gått 55 kalenderdagar utan avbrott sedan arbetsoförmågan började. Andra lagstadgade förmåner och pensioner som betalats för samma tid kan minska sjukdagpenningens belopp. Dagpenningen kan därför också bli mindre än minimibeloppet eller inte betalas alls.

Har du mera frågor om din situation vid möjlig flytt till Finland, kan du gärna ringa FPA:s center för internationella ärenden.

Ha en bra fortsättning på sommaren,

Med vänlig hälsning
Linda FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !
Vastaa lainaamalla
Kirjoittaja ssanneli 01 Elo 2018, 20:41
Hej igen...
Tack Linda för svaret!

Då är min fråga. Om jag är sjukskriven fram till sept. 2018 i Sv.
Och flyttar under den tiden alltså innan sept. 18.

Menar du att jag måste söka sjukdagpenning från Fi. med nytt läkarintyg samt självrisktiden mm den kommer oxå fast jag har pågående sjukskrivning i Sv?

Är journaler något finska läkare tar del av? Om jag måste skicka dem till fi läkare?

Har ingen inkomst i Fi men har arbetat i sv. under en lång tid innan jag blev sjukskriven.

Hoppas de inte blev allt för bökigt nu de här ?

Tack o önskar dig en bra sommar med !
Vastaa lainaamalla
Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid 02 Elo 2018, 09:07
Hej Ssanneli!

Tack för din fråga.

Om du redan är sjukskriven när eventuell flytt blir av och har sjukdagpenning från Sverige, betalar utreselandet förmodligen förmånen till slutet av utbetalningsperioden även om du flyttar till Finland.
Detta kan du kontrollera med förmånsbetalaren i Sverige.

Därefter beror din rätt till sjukdagpenning från Finland på huruvida du omfattas av den finländska sociala tryggheten eller huruvida du är sjukförsäkrad i Finland på grundval av ditt arbete.

Vid mera ingående frågor om din situation kan du kontakta kundbetjäningen så kan man gå igenom din situation mera grundligt.

Med vänlig hälsning
Linda FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !
Vastaa