Sjukdagpenning

Hur fastställs sjukdagpenningen? Hur länge kan man få sjukdagpenning/partiell sjukdagpenning? Kan man studera eller arbeta under sjukledigheten?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
kiisuli

Sjukdagpenning

Oläst inlägg av kiisuli » 14 mar 2018, 19:49

Hej,

Jag undrar vad detta innebär på FPA:s sida: Sjukdagpenningen betalas periodvis i efterhand. Första posten betalas efter 6 vardagar och den följande efter 25 dagar.

Jag har varit på sjukledighet sen december, senast skrevs sjukledighet till 28.2, och då betalades också sista raten med sjukdagpenning. 21.2 skickade jag in följande ansökan, med läkarintyg B samt sjuklov till 31.5. Nu väntar jag fortfarande på beslut, och undrar vad detdär uttaget betyder: får jag först sjukdagpenning bara för 6 dagar? Hur skall jag då ha råd att betala mars månads hyra etc.?

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Sjukdagpenning

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 15 mar 2018, 12:46

Hei kiisuli,

När det gäller sjukdagpenningens fortsättningsansökningar så går det huvudsakligen till så, att man kompletterar sista betalningsraten i ditt tidigare beslut till en full rat (6 eller 25 dagar), och efter det fortsätter betalningarna i 25 dagars rater. Detta betyder alltså, att ifall man den 28.2 betalat dagpenning åt dig för t.ex 10 dagar, skulle din nästa betalning vara för 15 dagar (10+15=25). Efter detta fortsätter man med betalningsrater om 25 dagar.

Exakta betalningsdatum framgår alltid ur beslutet, där finns även specificerat vilken tidsperiod betalningen gäller.

FPA kan även bevilja grundläggande utkomstöd ifall disponibla inkomster och tillgångar inte täcker de nödvändigaste dagliga utgifterna.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på vintern och våren!

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !