FöPL vid sidoinkomst

Hur fastställs sjukdagpenningen? Hur länge kan man få sjukdagpenning/partiell sjukdagpenning? Kan man studera eller arbeta under sjukledigheten?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
anonym55

FöPL vid sidoinkomst

Oläst inlägg av anonym55 » 09 apr 2018, 15:21

Jag jobbar heltid i fast anställning på ett stort företag. Vid sidan har jag egen firma (enskild näringsidkare) där jag iår kommer att överskrida 7656€ i omsättning. Jag har nu tecknat en FöPL försäkring, men jag undrar i vilka fall jag egentligen kan använda försäkringen för arbetslöshets- eller sjukdagpenning? T.ex. om jag inte har några projekt på mitt företag så är jag ju arbetslös i mitt företagande men får ändå månadsinkomst från mitt dagjobb. Ifall jag är sjuk så är jag i första hand sjuk från mitt dagjobb. Jag betalar gärna in pension men vet inte riktigt när jag kan vara varken sjuk eller arbetslös i mitt företag.

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: FöPL vid sidoinkomst

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 10 apr 2018, 09:30

Hej anonym55,

Nyttan, om jag säger så, med FÖPL-försäkringen syns bland annat ifall man blir sjukskriven. Storleken på din sjukdagpenning räknas ut på basen av all beskattad arbetsinkomst, dvs både inkomsten från förvärvsarbetet och från ditt företag beaktas. Som FÖPL-försäkrad företagare har du kortare självrisktid för sjukdagpenning än som löntagare - din självrisktid är endast en dag.
FÖPL-dagpenningen betalas till dig själv som företagare, inte till din arbetsgivare. Från vår hemsida kan du läsa mer om sjukdagpenning för företagare.

Ifall du arbetar heltid som löntagare är ditt företagande en bisyssla. Man kan inte lyfta arbetslöshetsersättning även fastän företaget tillfälligt inte skulle generera inkomst - du är ju inte arbetslös i och med att du har ditt förvärvsarbete som ger dig en inkomst.

Jag önskar dig en trevlig kommande vår!

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !