Bidrag vid vård av barn

Hur fastställs sjukdagpenningen? Hur länge kan man få sjukdagpenning/partiell sjukdagpenning? Kan man studera eller arbeta under sjukledigheten?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
Froggy58

Bidrag vid vård av barn

Oläst inlägg av Froggy58 » 03 maj 2018, 13:27

Jag har en fundering som gäller sjukdom hos förälder som sköter egna barn. Det är nämligen så att jag arbetar skift vilket innebär kvällar, helger och nätter. Min man jobbar dagtid och han sköter därmed våra minderåriga barn när jag arbetar. Nu undrar jag vad som händer ifall min man skulle bli sjuk eller råka ut för nån olycka som medför t.ex sjukhusvistelse. Då måste ju jag vara hemma från arbetet för att sköta barnen men hur blir det då med min inkomst? Kan jag få nån sjukersättning för den tiden jag inte kan arbeta och isåfall hur länge?
Min arbetsgivare menar att jag måste isåfall vara tjänstledig utan lön men det låter inte vettigt tycker jag. Nog måste man ju få nåt sorts bidrag?

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Bidrag vid vård av barn

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 04 maj 2018, 10:18

Hej Froggy58!

Tack för din intressanta fråga. När det är frågan om ersättning i form av sjukdagpenning är det din man som kan söka ersättning om han insjuknar.

Ifall barnet insjuknar och man som förälder är tvungen att utebli från sitt arbete för att delta i vård kan man söka specialvårdspenning.

I den situation som du beskriver ifall ena föräldern blir sjuk och den andra måste utebli från sitt arbete pga barnavård är det bestämmelser inom kollektivavtalet som avgör ifall du kan få lön. Vid mera information så kan du gärna vara i kontakt med din arbetsgivare eller förtroendeman för att få veta mera om kollektivavtalet.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren!

Vänliga hälsningar
Linda FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !