Sjukskriven och tjänstledig

Hur fastställs sjukdagpenningen? Hur länge kan man få sjukdagpenning/partiell sjukdagpenning? Kan man studera eller arbeta under sjukledigheten?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
Froggy58

Sjukskriven och tjänstledig

Oläst inlägg av Froggy58 » 18 aug 2018, 12:39

Jag har nyss blivit tjänstledig från mitt arbete ett år framåt för att prova andra jobb så har alltså ingen fast anställning och lön just nu. Undrar därför hur det blir om jag skulle bli sjukskriven av nån anledning och jag inte har en fast anställning utan bara olika inhoppsjobb, blir jag utan ersättning och därmed inkomst då eller kan man basera sjukdagpenning på nåt annat?

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Sjukskriven och tjänstledig

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 20 aug 2018, 09:51

Tack för din fråga Froggy58!

Beloppet av sjukdagpenningen beräknas i regel utifrån den arbetsinkomst som konstaterats vid beskattningen.
Om arbetsoförmågan börjar 2018, beräknas beloppet av sjukdagpenningen enligt den beskattningsbara arbetsinkomsten för 2016.
Du hittar även information här.

Beloppet av din sjukdagpenning kan också basera sig på arbetsinkomsten under de 6 senaste månaderna innan du blev sjuk. Från denna inkomst drar man av kostnader för arbetsresor och andra utgifter för inkomstens förvärvande. Om arbetsinkomsterna för 6 månader omvandlad till årsarbetsinkomst är 20 % högre än arbetsinkomsten i beskattningen, bestäms sjukdagpenningen enligt den.

Ha en bra fortsättning på hösten.

Vänliga hälsningar
Christina FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !

Användarvisningsbild
anvandare

besvär på sjukdagpenning

Oläst inlägg av anvandare » 09 okt 2018, 11:43

Hej,
eftersom det inte går att skapa en ny tråd så skriver jag min fråga här och hoppas på svar. Hur länge dröjer det innan man får beslut om ett besvär som man har lämnat in angående beslut om sjukdagpenning?

Användarvisningsbild

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 10 okt 2018, 13:44

Hej anvandare!

Tack för din fråga. Om du lämnat in besvär som behandlas i besvärsnämnden för social trygghet är det olika behandlingsskeden av handlingarna.

Handlingarna cirkulerar i allt mellan en dryg vecka och närmare fyra veckor, beroende på ärendets art. Efter det föredras och avgörs ärendet vid ett sektionssammanträde. Efter sammanträdet granskas och renskrivs beslutet. Till slut postas beslutet till parterna.

Vill du ha mera information om besvärsnämnden och behandlingsskeden hittar du det här.

Ha en bra fortsättning på hösten!

Vänliga hälsningar
Linda FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
anvandare

Oläst inlägg av anvandare » 16 okt 2018, 19:35

Nu har det gått en månad sedan jag lämnade in besvär över beslut om sjukdagpenning, men jag har inte fått något svar ännu. Vad beror detta på? Hur länge ska man behöva vänta ännu?

Användarvisningsbild

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 18 okt 2018, 08:49

Hej anvandare!

Tack för din fråga. Det är svårt att säga vad det beror på, ibland kan det dröja flera månader upp till ett halvt år innan besvärsnämnden ger sitt beslut.
Det beror alltså på när de kan hålla sektionssammanträdet angående ditt besvär.

Om du vill veta vera om ditt ärende ber jag dig vara i kontakt med besvärsnämnden. De kan ge dig mera information i vilket skede ärendet är i för tillfället. Kontaktuppgifter hittar du i mitt tidigare svar.

Ha en bra fortsättning på hösten!

Vänliga hälsningar
Linda FPA | förmåner under sjukdomstid