Sjukdagpenning

Hur fastställs sjukdagpenningen? Hur länge kan man få sjukdagpenning/partiell sjukdagpenning? Kan man studera eller arbeta under sjukledigheten?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
MrsJ

Sjukdagpenning

Oläst inlägg av MrsJ » 15 okt 2018, 14:27

Hej,
Jag är sjukskriven 2.10-31.10.
Jag håller på att utreda om jag ska ta sjukpeng via min jobb eller direkt från FPA. Jag har en huvudsyssla och sedan har jag lite extra jobb på sidan om (håller kurser, extra inhoppare m.m).
Inkluderar FPA alla mina beskattningsbara inkomster då ni räknar ut min sjukpeng?
Måste jag redogöra för alla mina beskattningsbara inkomster i ansökan eller ser ni det automatiskt?
Kan jag välja att ni räknar sjukpeng på de 6 senaste månaderna eftersom jag 2016 inte jobbade nått vidare?
Mvh.
Carolina

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Sjukdagpenning

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 15 okt 2018, 14:35

Hej MrsJ!

Tack för din fråga.

Beloppet av sjukdagpenningen beräknas i regel utifrån den arbetsinkomst som konstaterats vid beskattningen. Om arbetsoförmågan börjar 2018, beräknas beloppet av sjukdagpenningen enligt den beskattningsbara arbetsinkomsten för 2016.

Beloppet av din sjukdagpenning kan också basera sig på arbetsinkomsten under de 6 senaste månaderna innan du blev sjuk. Från denna inkomst drar man av kostnader för arbetsresor och andra utgifter för inkomstens förvärvande. Om arbetsinkomsterna för 6 månader omvandlad till årsarbetsinkomst är 20 % högre än arbetsinkomsten i beskattningen, bestäms sjukdagpenningen enligt den. Årsarbetsinkomsten i beskattningen justeras med en lönekoefficient.

Ifall du vill att sjukdagpenningen skall beräkans på de senaste 6 månaderna, skall du meddela dina arbetsgivare att meddela arbetsinkomsten.

Önskar dig en trevlig fortsättning på hösten!

Hälsningar
Christina FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !

Användarvisningsbild
sjukledigfraga

Oläst inlägg av sjukledigfraga » 07 feb 2019, 23:01

Vilken sjukdagpenning får jag om jag nu blir sjukskriven? Var företagare före min mammaledighet. Har efter mammaledigheten 2018 varit arbetslös + inhoppare 1-2 dagar/vecka. Är sjukdagpenningen enligt 2017 föpl eller hur räknas det?

Användarvisningsbild

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 08 feb 2019, 14:23

Hej sjukledigfraga!

Om man är företagare med FÖPL försäkring, behövs denna vara i kraft för att kunna beräkna sjukdagpenningen enligt FÖPL försäkringen.

Sjukdagpenning om man är arbetslös + arbete: Sjukdagpenningens belopp för arbetslösa:

Om du har fått en arbetslöshetsförmån i minst en dag under de 4 månader som föregick sjukdagpenningspenningperioden, är dagpenningens belopp i regel 86 procent av beloppet av den tidigare utbetalda förmånen.

Om du fått jämkad arbetslöshetsförmån i vars belopp den lön du fått har beaktats, beräknas sjukdagpenningen utifrån den fulla arbetslöshetsförmånens belopp.

Du kan även ringa vår telefonrådgivning, tel.nr. 020 692 224.

Vänliga hälsningar

Christina FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
Mammaledigfraga

Oläst inlägg av Mammaledigfraga » 10 feb 2019, 17:18

FPA | förmåner under sjukdomstid skrev:
> Hej sjukledigfraga!
>
> Om man är företagare med FÖPL försäkring, behövs denna vara i kraft för att kunna
> beräkna sjukdagpenningen enligt FÖPL försäkringen.
>
> Sjukdagpenning om man är arbetslös + arbete: [url=https://www.kela.fi/web/sv/sjukdagpenni ... ituationer]Sjukdagpenningens
> belopp för arbetslösa:[/url]
>
> Om du har fått en arbetslöshetsförmån i minst en dag under de 4 månader som föregick
> sjukdagpenningspenningperioden, är dagpenningens belopp i regel 86 procent av beloppet
> av den tidigare utbetalda förmånen.
>
> Om du fått jämkad arbetslöshetsförmån i vars belopp den lön du fått har beaktats,
> beräknas sjukdagpenningen utifrån den fulla arbetslöshetsförmånens belopp.
>
> Du kan även ringa vår telefonrådgivning, tel.nr. <a href="tel:020 692 224" data-original-title=""
> title="">020 692 224</a>.
>
> Vänliga hälsningar
>
> Christina FPA | förmåner under sjukdomstid
Tack för svaret! Hur är det med kommande moderskapsledigt? Den ersättningen är väl samma som jag hade för 1 1/2 år sedan via Föpl? Visst år det så att om barnet föds inom 3 år så är ersättningen samma fastän jag varit arbetslös en tid emellan?

Användarvisningsbild

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 11 feb 2019, 12:35

Hej Mammaledigfråga!

Jag har flyttat din fråga till kategorin stöd för barnfamiljer.
Du hittar frågan här.

Vänliga hälsningar

Linda FPA | förmåner under sjukdomstid