Sjukskriven företagare med stora utgifter för företaget

Hur fastställs sjukdagpenningen? Hur länge kan man få sjukdagpenning/partiell sjukdagpenning? Kan man studera eller arbeta under sjukledigheten?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
sill

Sjukskriven företagare med stora utgifter för företaget

Oläst inlägg av sill » 16 jan 2019, 15:53

Jag är företagare och sjukskriven. Jag har arbetat många år på deltids vikariat annanstans, och samtidigt byggt opp ett företag som dock ännu inte har gett personliga inkomster. Alla inkomster (och även egna insatser) i företaget har gått till företagets utgifter. Även om jag nu får sjukdagpenning har jag ingen möjlighet att på långsikt betala alla de utgifter företaget har om företaget inte har några som helst inkomster. P.g.a. sjukdomen kan jag inte göra den insatsen i företaget som tidigare/den det skulle krävas för att få företaget att även ge en personlig inkomst, och jag klarar heller inte av att ta emot vikariat p.g.a. sjukdomen. Vilka möjligheter har jag att hålla företaget levande, samtidigt som jag är sjukskriven och lyfter sjukdagpenning. Tidigare har jag alltså jobbat med lönearbete på halvtid + som företagare heltid, dock utan inkomster i företaget. Nu borde jag klara av att arbeta minst några timmar/vecka för att hålla företaget vid liv.

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Sjukskriven företagare med stora utgifter för företaget

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 17 jan 2019, 12:00

Hej Sill!

Tack för din intressanta fråga. Tyvärr kan jag inte svara på den, hur du ska hålla ditt företag levande. Kanske du kan få mera tips från arbets- och näringsbyrån eller om det finns bolag på din hemort som jobbar med företagstjänster och rådgivning.

Önskar dig en god fortsättning.

Med vänlig hälsning
Linda FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !

Användarvisningsbild
sill

Oläst inlägg av sill » 17 jan 2019, 13:07

Men kanske du kan svara på den frågan, kan jag arbeta en timme nu och då, om hälsan tillåter det utan att mista sjukdagpenningen?
Eller kan en släkting eller någon annan nära hjälpa till (utan lön), så att företaget kan få ens något kassaflöde, utan att jag mister min sjukdagpenning?

Användarvisningsbild
FPA | pensionsförmåner

Oläst inlägg av FPA | pensionsförmåner » 21 jan 2019, 13:20

Hej Sill!

Du kan få sjukdagpenning om du på grund av sjukdom inte kan utföra ditt vanliga arbete. När man har sjukdagpenning beviljat är det tänkt att man inte kan arbeta.

Om den försäkrade arbetar sporadiskt under sjukdagpenningsperioden kan den försäkrade inte betraktas som arbetsoförmögen under arbetsdagarna och sjukdagpenning beviljas inte för arbetsdagarna.

Om det är fråga om arbete i mycket ringa utsträckning, t.ex. 1--2 timmar i veckan, kan dagpenning beviljas, men man behöver alltid meddela Fpa vilka dagar och hur många timmar man har arbetat.

Vänliga hälsningar

Christina
FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!