Sjukskriven pga foglossning. Ersättning?

Hur fastställs sjukdagpenningen? Hur länge kan man få sjukdagpenning/partiell sjukdagpenning? Kan man studera eller arbeta under sjukledigheten?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
Gravid

Sjukskriven pga foglossning. Ersättning?

Oläst inlägg av Gravid » 22 feb 2019, 14:49

Jag har varit sjukskriven 3 veckor och har ännu 9 veckor kvar tills mammaledigheten börjar. Vilka stöd kan jag få? Är det kela eller arbetsgivaren som betalar? Och hur mycket kan jag få?

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Sjukskriven pga foglossning. Ersättning?

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 25 feb 2019, 10:52

Hej Gravid!

Tack för din fråga. Du kan få sjukdagpenning om du är 16–67 år och på grund av din sjukdom inte kan utföra ditt vanliga arbete.

För sjukdagpenning krävs ett läkarintyg. Sjukdagpenningen betalas efter en självrisktid. Självrisktiden är i regel den dag man insjuknar och de följande 9 vardagarna.

Kollektivavtalen i branscherna fastställer för vilken tid lön under sjukdomstid betalas. Om din sjukfrånvaro fortsätter efter att löneutbetalningen avslutats eller din arbetsgivare inte betalar ut lön under sjukfrånvaron, betalar FPA sjukdagpenningen till dig. Om den lön som din arbetsgivare betalar under sjukdomstiden är lägre än sjukdagpenningen, betalar FPA skillnaden till dig.

När du behöver mer information om löneutbetalningen under din sjukdomstid ska du kontakta den person som sköter löneärenden på din arbetsplats.

Beloppet av sjukdagpenningen beräknas i regel utifrån den arbetsinkomst som konstaterats vid beskattningen. Om arbetsoförmågan börjar 2019, beräknas beloppet av sjukdagpenningen enligt den beskattningsbara arbetsinkomsten för 2017.

Vänliga hälsningar

Linda
FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !