Partiell sjukdagpenning

Hur fastställs sjukdagpenningen? Hur länge kan man få sjukdagpenning/partiell sjukdagpenning? Kan man studera eller arbeta under sjukledigheten?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
Ironman

Partiell sjukdagpenning

Oläst inlägg av Ironman » 24 jun 2019, 21:58

Har ansökt om partiell sjukdagpenning för tiden 20.5-30.6, eftersom jag pga av min graviditet inte kan jobba fulltid. Jag har av läkare fått sjukintyg A var det finns nämnt att arbetstiden är max 60 %, och har med min arbetsgivare också kommit överens om den arbetstiden.

Fick avslag på min ansökan, som orsak nämndes att sjukintyg B krävs. Både min läkare och hälsovårdare på rådgivningen sa det räcker med intyg A eftersom totala antalet dagar inte ännu överstiger 60 dagar. Detta står också nämnt på mitt sjukintyg. Vet också om flera andra som lämnar in intyg A och blivit beviljade sjukdagpenning.

Ringde i dag eran kundrådgivare och frågade varför min ansökan avslagits. Fick som svar jag borde vända mig till arbetshälsovården, ha ett treparts-samtal med dem och min arbetsgivare, få ett B-intyg av företagsläkaren, och först då kan jag ansöka om sjukdagpenning. Jag nämnde åt henne att rådgivningen och läkaren förklarat för mig att intyg A ska räcka, och de sänt in flera sådana ansökningar tidigare. Eran rådgivare svarade ”men de jobbar ju inte på kela, du borde bekanta dig med våra sidor och läsa in dig på detta område”. Sagt och gjort. På er sida står, att intyg A räcker till en början, och att intyg B behövs från början ifall det bl.a. rör sig om allvarlig sjukdom.

Min syster är en av de personer som beviljats sjukdagpenning med A intyg, först efter 60 dagar behövdes B-intyg. Till min fråga: hur vill ni egentligen ha det?

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Partiell sjukdagpenning

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 25 jun 2019, 11:00

Hej Ironman!

Tack för din fråga. Sjukdagpenning och partiell sjukdagpenning är olika förmåner och söks på olika sätt.

Partiell sjukdagpenning söks baserat på ett B läkarutlåtande, där företagsläkaren eller en annan läkare som känner till arbetstagarens arbetsförhållanden bedömer arbetsförmågan och förutsättningar för att återgå till arbetet på deltid.

Här kan du läsa mera om partiell sjukdagpenning och här hittar du information om hur du ansöker om partiell sjukdagpenning.

Om en partiell sjukdagpenning kan beviljas baserat på A-utlåtande kan jag tyvärr inte svara på. Det beror helt på vilka uppgifter förstås som framkommer och hur tydligt läkaren bedömt arbetsförmågan. Men som svar på din fråga, så normalt söks partiell sjukdagpenning baserat på B-utlåtande via företagshälsovården.

Önskar dig en skön sommar!

Vänliga hälsningar

Linda
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !

Användarvisningsbild
Ironman

Oläst inlägg av Ironman » 25 jun 2019, 19:09

Pratade i dag med min företagshälsovård. De har inget att göra med graviditeter eller komplikationer kring dessa, eftersom en graviditet inte är en sjukdom. Alla ärenden sköts via den egna rådgivningsbyrån, och det är också därifrån som eventuella sjukintyg bör skrivas. Företagshälsovården kopplas in först om sjukskrivningen överskrider 90 dagar, då behövs ett intyg av dem. Något trepartssamtal är inte aktuellt.

Användarvisningsbild

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 26 jun 2019, 13:06

Hej Ironman!

Sjukdagpenning och partiell sjukdagpenning är två olika förmåner och senast när du har haft sjukdagpenning i 90 vardagar ska din företagsläkare tillsammans med din arbetsgivare bedöma din möjlighet att fortsätta i arbetet trots din sjukdom. Intyget begärs vid heltids sjukskrivning, inte vid partiell sjukskrivning. Förmånerna är olika och har egna maximitider man kan få ersättning för och ska inte blandas ihop.

En gravid försäkrads rätt till partiell sjukdagpenning bedöms enligt samma grunder som andra
sökandes. Den sökande måste lämna in ett läkarutlåtande som gjorts upp av företagsläkaren
eller en annan läkare som känner till arbetsförhållandena,
i vilket man konstaterar de
förhållanden och förutsättningar under vilka den försäkrade trots sin arbetsoförmåga kan
arbeta deltid utan att äventyra sin hälsa och sitt tillfrisknande.

Ifall du är osäker på din situation och om det ännu saknas något gällande din ansökan, vänligen kontakta kundbetjäningen.

Vänliga hälsningar

Linda
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !