Medicinersättning

Valvoja: FPA | förmåner under sjukdomstid

Kirjoittaja Lasse13 29 Joulu 2017, 13:11
Då rätten att ta ut en medcin är nyårsdagen men när enda apoteket på orten är stängt då är min fråga om man kan ta ut medicinen på nyårsafton ?
Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid 02 Tammi 2018, 12:24
Hej Lasse13!

Grundprincipen är att man kan få ersättning för en ny sats läkemedel när man har förbrukat nästan hela den föregående satsen och när man har använt läkemedlet enligt doseringsanvisningen. Det är i första hand apoteket som ska i samband med läkemedelsinköpet kontrollera om en ny läkemedelssats kan expedieras med ersättning.

Vid behov kan du vara i kontakt med vår kundbetjäning, tel. 020 692 224.

Jag önskar dig en bra dag!

Med vänliga hälsningar
Kati | FPA förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !
Kirjoittaja Lasse13 04 Tammi 2018, 01:48
Hej jag fick inget svar på vad jag frågade. Jag frågade alltså att då jag har rätt enligt apoteket att få ut en medicin den 1 januari 2018 och få läkemedelsersättning, men då är apoteket som är enda på orten stängt. Därför frågade jag FPA om jag i sådant fall kan få ut medicinen dagen före då apoteket är öppet. Apoteket visste inte vad gällande lagstiftning stadgar om det.
Jag frågade samma sak av FPA muntligt men FPA kunde inte svara på frågan om det i sådant fall är möjligt att få ut medicinen då apoteket är öppet dagen före den dag jag normalt skulle få medicinen men då apoteket är stängt.
Därför frågade jag av FPA via nätet. Ibland är apoteket stängt två dagar vid helger.
Det bör väl finnas något stadgande i dessa situationer. Och vilken paragraf talar vi då om ?
Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid 04 Tammi 2018, 13:29
Hej igen Lasse13,

jag kan i denna fråga bara upprepa det svar du fick ovan - det är apotekets sak att kontrollera i samband med läkemedelsinköpet om en ny läkemedelssats kan expedieras med ersättning.

Ifall man från apoteket har rått dig att vända dig till FPA bör du nog tyvärr vända dig till ditt apotek igen i denna fråga. Apoteket bör veta hur de skall gå tillväga.
Apoteken har egna servicekanaler till FPA varifrån de i sådana här fall kan kontrollera vilka tillvägagångssätt som gäller ifall de är osäkra på huruvida läkemedlet kan expideras en dag på förhand.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på det nya året!

Hälsningar
Tanja FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !
Vastaa