Rehabiliterande psykoterapi

Vilka alternativ erbjuder FPA då man återgår till arbete eller studier? I vilka situationer kan man få rehabiliteringspenning?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
pym

Rehabiliterande psykoterapi

Oläst inlägg av pym » 13 feb 2019, 10:29

Jag är född 1958 och fortfarande i arbetslivet. Jag gick i rehabiliterande psykoterapi med FPA-stöd från början av 2011, men kan inte minnas när jag slutade få rehabiliteringsersättning av FPA eftersom jag fortsatte i terapi på egen bekostnad efter det, fram till hösten 2016. Men när kan jag ansöka om rehabiliteringsstöd på nytt, om vi antar att jag slutade få det t ex vid utgången av 2013? Dvs hur många år måste det gå mellan terapierna för att man ska få rehabiliteringsstöd? Och var hittar jag uppgiften om när mitt sista stöd utbetalades?

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Rehabiliterande psykoterapi

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 14 feb 2019, 13:23

Hej Pym!

Tack för din fråga. FPA kan på särskilda grunder ersätta en ny terapiperiod som varar högst 3 år, om det har gått minst 5 år sedan föregående period upphörde.

För att kunna kontrollera när ditt senaste beslut upphört, bör du vara i kontakt med kundbetjäningen.

Vänliga hälsningar

Linda
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !

Användarvisningsbild
pym

Oläst inlägg av pym » 25 feb 2019, 13:45

Vad betyder det hör .- var finns kundbetjäninhgen, kan jag ringa till den, vilket nummer i så fall?

"Tack för din fråga. FPA kan på särskilda grunder ersätta en ny terapiperiod som varar högst 3 år, om det har gått minst 5 år sedan föregående period upphörde.

För att kunna kontrollera när ditt senaste beslut upphört, bör du vara i kontakt med kundbetjäningen.

Vänliga hälsningar

Linda
FPA | förmåner under sjukdomstid"

Användarvisningsbild

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 26 feb 2019, 13:13

Hej Pym!

FPA:s allmänna servicenummer betjänar mån–fre kl. 9–16.

Frågor om rehabilitering, 020 692 225.

Vänliga hälsningar

Linda
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !