Möjlighet till ersättning då barnet är på undersökningar?

När kan man få specialvårdspenning? I vilka situationer kan man ansöka om handikappbidrag för barn under 16 år?

Moderator: FPA | förmåner under sjukdomstid

Användarvisningsbild
camillastenberg71

Möjlighet till ersättning då barnet är på undersökningar?

Oläst inlägg av camillastenberg71 » 17 okt 2017, 11:19

Hej!

Vår ena dotter genomgår en hel del olika undersökningar hos olika terapeuter (bl.a. nu utvärderingar inför övergången till högstadiet). Besöken tar 4-5 timmar/besök i anspråk, inklusive resor. Finns det alls någon möjlighet ett erhålla någon form av ersättning för dessa besök? Jag tycker att det känns tråkigt om jag är tvungen att sätta mina semesterdagar på dessa besök, det är ju inte precis semester för min del och dessutom är det ju semestertid som i så fall är borta från mina två friska barn (semesterdagar som jag annars kunde ha ledigt tillsammans med dem alla tre).

Hälsningar
Camilla

Användarvisningsbild
FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Möjlighet till ersättning då barnet är på undersökningar

Oläst inlägg av FPA | förmåner under sjukdomstid » 17 okt 2017, 13:52

Hej camillastenberg71!

Specialvårdspenning kan betalas i vissa fall när man som förälder inte kan arbeta eftersom man deltar i vården eller rehabiliteringen av ett barn som är under 16 år och som har en sjukdom eller funktionsnedsättning.
Barnets ålder och sjukdomens svårighetsgrad eller behandlingsskede inverkar på beviljandet av specialvårdspenningen.

Under tiden med sjukhus- och/eller poliklinikvård av ett barn i åldern 7–15 år betalas specialvårdspenning endast om barnets sjukdom anses vara svår, och dessutom är i ett snabbt avancerande eller krävande behandlingsskede. Du kan läsa mera om specialvårdspenningens villkor från våra hemsidor. Det beror alltså på hur helhetssituationen ser ut - är det frågan om läkarbesök? Är det en svår sjukdom, eller är sjukdomen i ett mera krävande behandlingsskede?

Det är tyvärr ganska svårt att säga huruvida du kan ha möjlighet att få specialvårdspenning, men du är välkommen att kontakta FPAs kundbetjäning ifall du har fler frågor kring situationen.
Kundbetjäningen betjänar per telefon vardagar kl. 8-17, på nummer 020 692 224. Du kan även besöka din närmaste FPA byrå.

Jag önskar dig en trevlig kommande höst!

Hälsningar
Tanja FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !