Pensionsförmån, bor i Sverige.

Hur meddelar man FPA att en anhörig dött? Hur söker man efterlevandepension?

Moderator: FPA | pensionsförmåner

Användarvisningsbild
Jamp

Pensionsförmån, bor i Sverige.

Oläst inlägg av Jamp » 29 apr 2018, 13:26

Hej
Jag är 59 och bor i Sverige. Hur/när kan jag söka arbets- / folkpension och på vilka villkor?

Kan jag få förtidspension? Hur inverkar det pensionen?

Tack för svar och hjälp till att hitta informationen.

Mvh Jarmo

Användarvisningsbild
FPA | pensionsförmåner

Re: Pensionsförmån, bor i Sverige.

Oläst inlägg av FPA | pensionsförmåner » 30 apr 2018, 11:48

Hej Jarmo

Ansökan om arbets- och folkpension från Finland gör du via Pensionsmyndigheten i Sverige.

Arbetspensionsanstalterna betalar ut arbetspension som du tjänat in genom arbete och företagarverksamhet.

FPA betalar ut folkpension som du kan ansöka , om dina andra pensioner och ersättningar inte överstiger inkomstgränsen för folkpension. www.fpa.fi/folkpensioner-belopp-och-utbetalning

Den tid som du har bott utomlands kan minska din folkpension om du har bott i Finland mindre än 80 % av den tid som förflutit från det att du fyllt 16 år till det att pensionen börjar.

Pensionsålder vid FPA för dig är 65 år, förtida ålderspension kan du ta från 64 års ålder.

Om du går i pension innan du fyller 65 år och din arbetspension är liten kan du få förtida ålderspension från folkpensionssystemet. Minskningen är 0,4 % för varje månad som pensionen tas ut i förtid.

Jag skulle vilja be dig att vara i kontakt med vår center för internationella ärenden eftersom ärendet gäller också pension från Sverige. Du kan ringa till 020 634 0300, vi har öppet vardagar kl. 9-16

Jag önskar dig en trevlig vår!

Vänliga hälsningar
Christina FPA | pensionsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Finskpension

Re: Pensionsförmån, bor i Spanien.

Oläst inlägg av Finskpension » 10 jun 2018, 12:38

Hej.
Jag är finsk medborgare men har bott största delen att mitt liv i Sverige och Spanien.
Jag bodde och jobbade under nâgra âr i slutet av 80 talet i Finland . Har jag rätt till nâgon pension frân er ?
Hälsn. Kai

Användarvisningsbild
FPA | pensionsförmåner

Re: Pensionsförmån, bor i Sverige.

Oläst inlägg av FPA | pensionsförmåner » 11 jun 2018, 10:25

Hej Finskpension!

Tack för din fråga.

Ansökan om arbets eller folkpension från Finland gör du via Pensionsmyndigheten i Sverige eller Spanien, beroende på var du är bosatt. Den tid som du har bott utomlands kan minska din folkpension om du har bott i Finland mindre än 80 % av den tid som förflutit från det att du fyllt 16 år till det att pensionen börjar. Rätten till Folkpension granskas baserat på ansökan och såvida dina andra pensioner och ersättningar inte överstiger inkomstgränsen för folkpension.

Om du jobbat i Finland så är det arbetspensionsanstalten du senast varit registrerad hos som betalar ut arbetspension som du tjänat in genom arbete.

För att kontrollera din situation närmare kunde du vara i kontakt med Pensionsskyddscentralen, de fungerar som ett internationellt förbindelseorgan. De förmedlar pensionsansökningar mellan Finland och utlandet, samt svarar på förfrågningar. Deras kontaktuppgifter hittar du här.

Ha en skön sommar!

Vänliga hälsningar
Linda FPA | pensionsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!