Opinnäytetyö ja valmistuminen

Mitä tukea opiskelijalle? Voinko saada opintotukea, koulumatkatukea? Kysy meiltä.

Valvoja: Kela | opintotuki

JET

Opinnäytetyö ja valmistuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja JET » 11 Syys 2016, 19:17

Hei!

Olen tänä vuonna nostanut opintotukea neljältä kuukaudelta (tammi-huhtikuu). Tällä ajalla minulla oli lähiopetusta ja opintopisteitä kertyi. Toukokuussa aloitin opinnäytetyön, josta sain ensimmäisen vaiheen suoritettuani 3 opintopistettä kesäkuussa. Loput opintopisteet tästä saan käsittääkseni työn valmistuttua marraskuussa, jolloin minun olisi tarkoitus valmistua. Olen ollut vuoden alusta töissä ja kokoaikaisena kesäkuusta alkaen. Pohdin, että lasketaanko tässä välillä kesäkuu-marraskuu kuukaudet opiskelukuukausiksi, vaikka niistä en opintopisteitä saa? Lähinnä mietityttää, että kuinka tämän vuoden tuloraja lasketaan minun kohdallani.

Kiitos jo etukäteen avusta!

Kysymys siirretty Toimeentulotuen palstalta.

Kela | opintotuki

Re: Opinnäytetyö ja valmistuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Touko 2017, 09:10

Hei JET!

Opintotuen tulovalvonnassa tulosi huomioidaan opintojen aikaiseksi siihen saakka kunnes olet suorittanut tutkintosi loppuun tai enimmäistukiaikasi päättyy eli olet käyttänyt kaikki tukikuukaudet. Opiskeluaika päättyy siihen kuukauteen, jolloin voit viimeisen kerran saada opintotukea kyseisiin opintoihin.

Kun olet suorittanut kaikki tutkintoosi kuuluvat opinnot, katsotaan sinun valmistuneen vasta, kun olet saanut tutkintotodistuksen. Jos esimerkiksi valmistut marraskuussa, on joulukuu opintojen ulkopuolista aikaa.

Voit lukea aiheesta lisää osoitteessa http://www.kela.fi/omat-tulot-aloittanut-tai-valmistunut.

Jos tulosi ylittävät tänä vuonna vuositulorajan, Kela lähettää sinulle tulovalvonnan päätösehdotuksen. Sinun kannattaa silloin tehdä uudelleenkäsittelypyyntö jos olet valmistunut kesken vuotta ja olet saanut tuloja myös valmistumisen jälkeen.

Jos tulot ylittävät vuositulorajan, saa opiskelijalla olla tuloa opintojen aikana 660 euroa tukikuukautta kohti ja 1970 euroa tuetonta kuukautta kohti.

Ystävällisin terveisin Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi