Hyresbidrag för pensionär

Vem kan få bostadsbidrag?

Moderator: FPA | pensionsförmåner

Användarvisningsbild
Hoppetossan

Hyresbidrag för pensionär

Oläst inlägg av Hoppetossan » 10 apr 2018, 19:52

Jag blir pensionär från 1 8-18 ska flytta tills , undrar om jag får hyres bidrag då . Hyran blir 450+25/vatten + el . Min pension blir 1198 före skatt +ca 130euro från Sverige.

Användarvisningsbild
FPA | pensionsförmåner

Re: Hyresbidrag för pensionär

Oläst inlägg av FPA | pensionsförmåner » 11 apr 2018, 09:30

Hej Hoppetossan,

storleken på bostadsbidraget för pensionstagare räknas ut på basen av pensionernas bruttobelopp jämfört med boendekostnaderna. Beroende på i vilken kommun i landet man bor finns olika maximala boendekostnader som kan beaktas. Även övrig förmögenhet, t.ex besparingar, fonder, aktier, skogsegendomar och fastigheter, kan påverka beloppet ifall värdet på förmögenheten överstiger förmögenhetsgränsen.
Du kan läsa mer på vår hemsida om bostadsbidragets belopp. Från hemsidan hittar du även instruktioner för hur ansökan kan göras, och vilka bilagor som behövs.

Från vår hemsida hittar du även en behändig räknare dit du kan fylla i dina egna uppgifter och få en uppskattning av bostadsbidragets belopp.

Du kan även kontakta FPAs telefonservice eller boka en telefon- eller byråtid ifall du inte vill köa.
Kundbetjäningen kan hjälpa dig närmare med en uppskattning av ditt bostadsbidrag.

Jag önskar dig en trevlig kommande vår!

Vänliga hälsningar
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!