sjukförmåner vid flytt till finland

Valvoja: FPA | pensionsförmåner

Kirjoittaja asberg 16 Helmi 2018, 15:44
Hej! Planerar köpa bostad i Finland och flytta. Jag i Sverige är ålderspensionerad med intjänad arbetspension och behandlas mot lungcancer mm; här därför förmåner såsom hemtjänst, sjuk- och färdresor; erhåller även bostadstillägg. Hur kommer dessa förmåner och läkarvård kvarstå efter flytt till Finland? MVH L. Åsberg.

*** Inlägget redigerat, epostadress borttagen. FPA ***
Kirjoittaja FPA | pensionsförmåner 16 Helmi 2018, 16:24
Hej asberg,

tack för din fråga.

Om du planerar att flytta permanent till Finland bör du ansöka om att bli upptagen i den finska sociala tryggheten. Du kan läsa mer om flytt till Finland från våra hemsidor.

Då man är socialskyddsförsäkrad i Finland kan man även ansöka om sociala förmåner, bla. bostadsbidrag för pensionstagare och vårdbidrag för pensionstagare.

FPA kan ersätta resekostnader för resor som härrör sig till hälso- och sjukvård, samt kostnader för läkemedel.

När du har en adress och en hemkommun i Finland kan du vända dig till socialväsendet inom den kommunen för att närmare reda ut dina möjligheter till t.ex färdtjänst. Kostnader för kommunal sjukvård upprätthålls av hälso- och sjukvården.

Ifall du önskar få närmare information om vad allt du behöver komma ihåg att göra, kan du kontakta FPAs center för internationella ärenden per telefon (+358) 20 692 0300.

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | pensionsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Kirjoittaja aasberg 06 Touko 2018, 16:54
Hej! Tack för svaret! Jag har ny en bestämd adress där jag kommer att bo i Finland så fort jag säljer min bostad i Sverige inom ca en månad. Hur kan jag ansöka i förväg om förmåner såsom hjälp vid flytt till Finland samt att få vara inskriven vid vårdcentral för att få fortsatt vård direkt vid ankomst? Hur ska jag registrera mig i landet och vad behövs för detta som jag ska börja med redan nu? Jag inte bara behandlas mot olika form av cancer utan lider av psykisk utmattning med social fobi, panikångest mm och är dessutom 71-års gammal ensamstående handikappad kvinna som önskar att flytta snarast och att starta ett nytt liv i Finland för att klara sig? MVH L. Åsberg
Kirjoittaja FPA | pensionsförmåner 07 Touko 2018, 10:08
Hej Åsberg,

Tack för din fråga. Jag ber dig gärna vara i kontakt med vår kundbetjäning så kunde vi tillsammans reda ut dina frågor och din situation gällande din kommande flytt till Finland.

FPA:s center för internationella ärenden betjänar alla kunder som flyttar till eller från Finland och i andra situationer med internationell anknytning.

Ring gärna vår kundservice på telefon 020 634 0300 (från utlandet +358 20 634 0300)

Vänliga hälsningar
Linda FPA | pensionsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa