Opiskelija raskaana kesällä, mitä tukia?

Milloin voin saada perustoimeentulotukea? Miten perustoimeentulotukea haetaan?

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Sillisalaatti1998

Opiskelija raskaana kesällä, mitä tukia?

Lukematon viesti Kirjoittaja Sillisalaatti1998 » 16 Maalis 2019, 15:31

Hei ! Olen ammattikorkeakouluopiskelija ja olen raskaana. Minun laskettu aika on 10.8. Minun kuuluisi opiskelijana hakea kesätöitä, mutta en viimeisillään raskaana haluaisi kesällä hakea töitä. Mitä minä teen ? Onko toimeentulotukea mahdollista saada vaikka olen opiSkelija? Mieheni on työttömyyskorvauksella. Olen ymmärtänyt että vaikka äitiysloma alkaa jo 6.7(?) niin saan ensimmäisen äitiysrahan vasta juuri ennen laskettua aikaa elokuussa joten olen kesä ja heinäkuun siis ilman mitään rahaa.
Tilanne on hyvin sekava , jos toimeentulotukea ei saa niin pitääkö minun ilmoittautua työkkäriin kesällä vaikka äitiysloma on juuri alkamassa ?
Kiitos paljon jos osaat vastata !

Kysymys toimeentulotuesta siirretty lapsiperhe-palstalta. Kysymyksiin äitiysrahasta ja opintotuesta on jo vastattu lapsiperhe-palstalla.

Kela | toimeentulotuki

Re: Opiskelija raskaana kesällä, mitä tukia?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 19 Maalis 2019, 13:20

Hei Sillisalaatti1998!

Myös opiskelijalla voi olla oikeus perustoimeentulotukeen. Lähtökohtaisesti kesän aikana kuitenkin tulisi tehdä töitä, etsiä aktiivisesti töitä tai opiskella ja hakea kesäopintotukea.

Voitte miehenne kanssa tehdä arvion perustoimeentulotuesta verkkosivuilta löytyvällä laskurilla.

www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet

Mikäli esimerkiksi terveydellisistä syistä et olisi opiskelu- tai työkuntoinen niin asiasta olisi hyvä keskustella hoitavan lääkärin kanssa. Tällöin voisi olla mahdollisuus hakea sairauspäivärahaa työkyvyttömyyden ajalle.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi