Asumistuen ja toimentulotuen tilanne jos puoliso ulkomailla

Milloin voin saada perustoimeentulotukea? Miten perustoimeentulotukea haetaan?

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

maria1992

Asumistuen ja toimentulotuen tilanne jos puoliso ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja maria1992 » 16 Heinä 2021, 15:37

Hei. Halusin kysyä että puoliso meni väliaikaisesti Venäjään, ei työskenelle. Olemme avioliitossa ja lapset on. Puoliso jo melkein 2kk on ulkomailla. Avioliitto ei päättynyt. Mitä tehdä jos puoliso ei ota yhteytta minun kanssa ja minä en tiedä missä hän asuu, mikä osoite, minä en tiedä tuleeko hän takaisin. Täytyykö minä tässä tilanteessa sanoa maistraatille että mies ei asuu meidän kanssa? Hän on meidän ruokakunnassa, en voi otaa yhteyttaa hänen kanssa. Mitä tehdä? Saan asumistukea ja perustoimentulotukea. Onko se on mahdollistaa saada kaikki tukea jos miehen kanssa epäselvä tilanne ja jos sanon kelalle että asun tällä hetkellä erilläni puolisolta?

Vieras

Re: Asumistuen ja toimentulotuen tilanne jos puoliso ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Heinä 2021, 16:41

Tilapäisesti poissa oleva puoliso kuuluu samaan ruokakuntaan. Poissaolo katsotaan yleensä tilapäiseksi, jos se kestää enintään noin 1 vuoden.

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot koska olette elatusvelvollisia toisianne kohtaan. Koska olette virallisesti avioliitossa niin puolison tulot vaikuttaa toimeentulotukeen.

Jos haluat oman asumistuen ja toimeentulotuen niin otat avioeron.

maria1992

Re: Asumistuen ja toimentulotuen tilanne jos puoliso ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja maria1992 » 16 Heinä 2021, 17:11

Mitä tehdä jos en halua erota ja anna miehelle mahdollisuus ratkaista tilanne muutaman kuukauden kuluessa tai palata takaisin Suomeen, maksaako kela minulle jotain ennen kuin meidän asia on selvitetään? Tai jäänkö ollenkaan ilman rahaa?