Toimeentulotuki

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kirjoittaja Vieras 11 Heinä 2018, 23:21
Hei!

Aloitan opiskeluni koneistajaksi Keudassa Järvenpäässä elokuussa 2018. Tällä hetkellä vielä kayn töissä oppisopimuksella. Olen vuokralla Klaukkalassa sijaitsevassa kaksiossa jonka vuokra vuokra on 607,00 e kk. Kysymykseni on, että minulla mahdollisuus mennä opiskelemaan, jos opintotuki ja asumistuki eivät riitä. Onko mahdollista hakea toimeentulotukea. En haluaisi ottaa kuitenkaan opintolainaa. Eli mitä vaihtoehtoja minulla on?
Kirjoittaja Vieras 12 Heinä 2018, 05:53
Opintolaina lasketaan sinulle tuloksi, vaikka et sitä hakisi tai nostaisi. Tietysti voit silti hakea toimeentulotukea, ei sitä kukaan estä, se on sitten toinen juttu, että myönnetäänkö sitä.
Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki 12 Heinä 2018, 10:42
Hei!

Myös opiskelija voi hakea toimeentulotukea, jos tulot eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Ennakkoon emme voi sanoa myönnetäänkö tukea, vaan asia tutkitaan hakemuksen ja liitteiden perusteella.

Pääsääntöisesti opintolainan hakemista edellytetään kaikilta 18 vuotta täyttäneiltä opiskelijoilta. Vaikka et hakisi opintolainaa, voidaan se ottaa laskennallisesti huomioon tulona laskelmallasi. Lisätietoa tästä voit lukea osoitteesta www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi
Vastaa