Opiskelija, toimeentulotuki ja työllistämistoimenpiteet

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras000000000

Opiskelija, toimeentulotuki ja työllistämistoimenpiteet

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras000000000 » 09 Loka 2019, 14:14

Olen opiskelija, ja ollut perustoimeentulotuen varassa sairastuttuani. En ole oikeutettu enää opintotukeen enkä opiskelijastatuksen vuoksi työttömyysturvaan. Olin aikaisemmin kuntouttavassa työtoiminnassa, työhönvalmennuksessa ja työkokeilussa. Tämän jälkeen kuntoni romahti. Olen tällä hetkellä työkyvytön ja suoritan kesken jääneitä opintojani loppuun kuntoutuspsykoterapian turvin. En pysty tällä hetkellä vastaanottamaan kokopäivätyötä. Kuitenkin Kelasta tulee viestiä, että minun toimeentulotukeni perutaan, jos laiminlyön työllistymispalvelujen käytön. Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa?

Vieras

Re: Opiskelija, toimeentulotuki ja työllistämistoimenpiteet

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Loka 2019, 14:37

Kun olet työkyvytön,niin miksi et hae sairauspäivärahaa?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 10 Loka 2019, 09:49

Hei!

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, joten sen vuoksi ensisijaiset etuudet tulee olla selvitettynä ensin. Tietysti jos Te-palveluista tulee kielteinen lausunto, että et voi olla työtön työnhakija opiskelija-statuksesi vuoksi, niin se riittää. Jos olet saanut jonkinlaisen selvityspyynnön tilanteestasi, niin siihen kannattaa vastata.

Lähtökohtaisesti toimeentulotukea ei peruta, vaan lähinnä harkitaan perusosan määrän alentamista. Mutta en tietysti voi varmaksi kohdallasi sanoa kun yleisellä tasolla vain voidaan neuvoa.

Olisi varmasti hyvä selvittää oikeus sairauspäivärahaan, jos olet työkyvytön.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras00000000000

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras00000000000 » 10 Loka 2019, 10:08

Sairauspäiväraha on käytetty kun alun perin sairastuin. Sen jälkeen kävin ammatillisen kuntoutuskurssin, työhönvalmennuksen ja työkokeilun läpi. Tämän jälkeen tosiaan kunto romahti uudestaan. Lääkäriltä on lausunto, että olen työkyvytön ja olen tällä hetkellä vaativassa lääkinnällisessä kuntoutuksessa, mutta siihen ei ole minulle myönnetty kuntoutustukea. Siksi siis olen jäänyt ttt:n varaan. (Opintotukeen ja työttömyysturvaan ei ole oikeutta, niistä on tehty selvitykset.) Kelalta tuli viestiä, että minun pitää osallistua TE-toimiston työllistymistoimenpiteisiin ja olla saatavilla töihin. Mitä tämä siis tarkoittaa käytännössä? Jos en ole työkykyinen, niin miten ttt:a lähdetään nyt sitten alentamaan? Mihin minun pitää varautua? Ja lähdetäänkö sitä alentamaan siis ihan sen perusteella, että on edelleen tuo opiskelijastatus? Suoritan tällä hetkellä opintoja (hitaammin tosin) tarkoituksenani edelleen valmistua. Kela pyysi minua aikaisemmin luopumaan opiskelupaikasta ja ilmoittautumaan kokopäivätyön hakijaksi. Tarkoittaako "osallistuminen työllistymispalveluihin" siis jälleen sitä vai jotain muuta?

Vieras00000000000

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras00000000000 » 10 Loka 2019, 10:24

Minulle on siis jäänyt täysin epäselväksi, mikä kaikki katsotaan sellaiseksi laiminlyönniksi, että ttt:a lähdetään alentamaan ja miten tämä nyt sitten tapahtuu? Mitä selvityksiä tässä tilanteessa pitää vielä tehdä? Nyt on selvitetty oikeus opintotukeen, työttömyysturvaan ja kuntoutustukeen. Kuntoutusrahaa sain noihin kuntoutustoimenpiteisiin. Sairauspäiväraha on käytetty. Mitä minun tapauksessani tuo työllistymistoimenpiteisiin osallistuminen siis tarkoittaa? Opiskelupaikasta en luovu, sillä se on se, mitä tällä hetkellä kykenen viemään eteenpäin vaikkakin hitaasti.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 10 Loka 2019, 14:06

Hei Vieras00000000000!

Tätä kautta emme näe tilannettasi tarkemmin, joten neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä Kelan asiakaspalveluun, jossa tietojasi voidaan selvittää tarkemmin. Sitä kautta nähdään esimerkiksi se, minkälainen lausunto TE-palveluilta on annettu ja tarvitaanko siihen esimerkiksi jotain lisäystä.

Jos et voi saada opintotukea tai muuta tukea (esim. kuntoutusrahaa), sinun pitää ensisijaisesti tulla toimeen muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella (esim. ansiotyöllä).
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat

Tilanteessa, jossa olet työkyvytön asiaa selvitettäisiin tarkemmin.

Laiminlyönniksi omaan toimeentuloon voidaan katsoa esimerkiksi se, ettei ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi tai ei hae muita etuuksia joihin olisi ensisijaisesti oikeutettu.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki

Vieras0000000000

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras0000000000 » 10 Loka 2019, 14:46

"Laiminlyönniksi omaan toimeentuloon voidaan katsoa esimerkiksi se, ettei ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi tai ei hae muita etuuksia joihin olisi ensisijaisesti oikeutettu."

Jos on opiskelija niin ei voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Tästä TE-toimisto on tehnyt Kelalle työvoimapoliittisen lausunnon ja ovat ilmoittaneet, että olen päätoiminen opiskelija enkä oikeutettu työttömyysturvaan. Se ei siis ole ensisijainen etuuteni. Joten miten se, että ei ilmoittautu työttömäksi työnhakijaksi on laiminlyönti, joka oikeuttaa ttt:n alentamiseen?

Ensisijainen etuuteni ei myös ole opintotuki, koska tukikuukaudet on jo käytetty.
Ensisijainen etuuteni ei ole myös sairauspäiväraha, koska sen maksimi on käytetty.
Ensisijainen etuuteni ei ole myös kuntoutusraha, koska sekin käytettiin jo kuntoutustoimiin.
Ensisijainen etuuteni ei ole myös kuntoutustuki, koska sitä minulle ei myönnetty.

Mitä siis jää jäljelle? Eikö tässä tapauksessa toimeentulotuki ole se ainut mahdollinen ja viimesijainen tuki, jos on työkyvytön?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 10 Loka 2019, 15:23

Hei Vieras0000000000!

Tilanteesi on tosiaan hankala eikä etukäteen voida vastausta antaa. Suosittelen lukemaan tuon toimeentulotuen sivuston joka on suunnattu opiskelijoille. Sieltä löytyy esimerkiksi:

"Jos et saa opintotukea

Jos suoritat ammatillisen tutkinnon tai korkeakoulututkinnon jälkeen toista tutkintoa, et välttämättä saa enää opintotukea. On myös opintoja, joihin ei voi saada opintotukea. Tällaisia ovat esimerkiksi aikuislukio-opinnot ja opinnot avoimessa korkeakoulussa. Sinun pitää rahoittaa nämä opinnot ensisijaisesti esimerkiksi työttömyysturvalla tai ansiotyöllä.

Perustoimeentulotukea voit näissä tilanteissa saada täysimääräisenä enintään 2 kuukauden ajan. Jos et ole sinä aikana työllistynyt eikä sinulla ole oikeutta työttömyysturvaan, toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa. Tässä tilanteessa Kela ilmoittaa asiasta kunnan sosiaalitoimeen ja ohjaa sinut asioimaan sinne. Kunnassa sinulle laaditaan suunnitelma siitä, miten voit edistää itsenäistä suoriutumistasi ja miten sinua voidaan tukea siinä."
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat

Ennakkopäätöstä ei tällä palstalla voida antaa, joten neuvoisin sinua selvittämään tilannettasi toimeentulotukeen, jonka jälkeen saat päätöksen siitä alennetaanko perusosaa vai ei.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki

testing

Lukematon viesti Kirjoittaja testing » 11 Loka 2019, 23:44

Minuakin alkoi kiinnostamaan tämä asia.

Mikä on se laiminlyönti ja rikos, josta kysyjää pitäisi tässä tapauksessa rangaista toimeentulotuen alentamisella?

Kysyjän kannattaisi ottaa yhteyttä eduskunnan oikeusasiamieheen.

kysykelasta800

Lukematon viesti Kirjoittaja kysykelasta800 » 13 Loka 2019, 19:51

oikeusasiamiehen toimistossa on myös näitä neuvovia lakimiehiä, heille voi soittaa ja saada neuvoja sitä kautta,