Minun ja avopuolison toimeentulotuki

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

heio

Minun ja avopuolison toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja heio » 06 Huhti 2020, 22:39

Asun avopuolisoni kanssa yhdessä ja saamme yhteistä asumistukea. Avopuolisoni on opiskelija ja saa opintorahaa ja opintolainaa. Minä olen työtön työhakija, mutta en saa työmarkkinatukea, joten haen toimeentulotukea. Miten toimeentulotuki muuttuu, kun avopuolisoni ei saa opintorahaa kesällä? Vai otetaanko huomioon mahdollinen kesäopintotuki vaikkei opiskelisi?

Vieras

Re: Minun ja avopuolison toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Huhti 2020, 12:18

Avopuolisosoi tulot vaikuttavat toimeentulotukee jota haette yhdessä.Et voi hakea toimeentulotukea yhdessä koska olet avoliitossa.

heio

Lukematon viesti Kirjoittaja heio » 07 Huhti 2020, 13:11

Kyllä haemme toimeentulotukea yhdessä. Miksi emme voi saada toimeentulotukea yhdessä, jos saamme sitä jo nyt?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Huhti 2020, 13:42

Jos tulot ei riitä hyväksyttäviin menoihin niin kyllähän silloin pitäis toimeentulotukea saada.Voittehan te laskurilla kelan sivulla laskea suuntaa antavan toimeentulotuen.

heio

Lukematon viesti Kirjoittaja heio » 07 Huhti 2020, 15:42

Se mitä me mietimme on se, että laskeeko kela opintorahan tuloksi, jota avopuolisoni ei saa kesällä. Ilmeisesti voisi saada opintorahaa jos opiskelisi kesällä, mutta sitten tukikuukaudet tulisi ehkä loppumaan opinnoiden lopussa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Huhti 2020, 15:52

Ei opintorahaa lasketa tuloksi jos sitä ei kesällä saa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 08 Huhti 2020, 10:25

Hei heio!

Toimeentulotuki lasketaan tulojen ja menojen perusteella. Jos opintotukea ei ole myönnetty kesäajalle, sitä ei huomioida tulona.

Opiskelijan on hyvä huomioida, että hän tulisi kuitenkin ensisijaisesti tulla toimeen muulla tavoin kuin toimeentulotuella. Tämä tarkoittaa, että opiskelijan tulisi kesäaikana tehdä töitä, etsiä aktiivisesti töitä tai opiskella ja hakea siihen kesäopintotukea.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi