Hylättiin säästöjen takia

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Os1

Hylättiin säästöjen takia

Lukematon viesti Kirjoittaja Os1 » 26 Elo 2020, 02:31

Olen Suomen kansalainen en ole koskaan ennen asunut vakituisesti Suomessa, muutin tänne vähän aikaa sitten.Vakituisesti.

Nyt olen saanut opintopaikan.
Olin tehnyt hakemuksen toimeentulotukeen silloin ku tulin,ennen ku sain opintopaikan.

Kela hylkäsi sen, koska minulla oli säästöjä 500€(!!!!) mitä olin kerännyt tosi vaikeasti ensimmäistä vuokraa varten ja edes yhteen osaan tarvittavasta vakuutuksesta... myönsivät syyskuuksi, MUTTA ei sittenkään, koska alkaa opintotuki eli en saa sitä toimeentuloa mikä ois ollu 400, vain saan 252 , syyskuuksi. Ja siinä se.
Eli mun tulot/menot on

elokuu 0€, -400€ koska en mä täällä ilmalla elä...
Syyskuu 252€. Mitä saan, mut pitää jostain löytää ruoka rahaa, sekä vuokraan+takuun jne, ja olisi kiva saada edes patja ja pari muuta tarvittavaa asuntoon.
Lainaa en halua ottaa, mulla ei ole mitään omaisuutta , ja näillä näkymin mitä on tullu vastaan, on tosi epävarma olo et saisin maksettua lainoja takaisin.

En oikein tiedä mitä tehdä tällä Hetkellä.
Mulla ei ole asuntoa, tuloja, omaisuutta, ei sänkyä.. Olen täällä 1 matka laukulla, sukulaisen luona (enkä voi olla vielä pitkään...) enkä pääse edes johonki omaan, koska ei mulla ole enää niitä 500€ ,koska Kelan mielestä se oli tarpeeks elää Suomessa elokuun,ja maksaa vielä asunto kanssa!
Ton seurauksena, mulla ei ollutkaan varaa ensimmäiseen vuokraan jne, koska elokuu oli vain menoja, ei yhtään mitään tukea mistään, eli en voi katsoa edes asuntoa + tehdä vuokra sopimusta et hakisin asumistukea, ku mulla ei ole enää mitään säästöjä, ku elokuu hylättiin ja syyskuu on peruttu!

En tiedä yhtään mitä tehdä, Kela tarvitsen jonkun vastauksen mikä auttaisi.
Kiitos

Kela | toimeentulotuki

Re: Hylättiin säästöjen takia

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 26 Elo 2020, 10:10

Hei Os1!

Koska perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, siihen vaikuttavat tulojen lisäksi sinun käytettävissä olevat varat, myös ne tilillä olevat säästöt.

Huonekaluihin Kela ei erikseen toimeentulotukea myönnä vaan tätä asiaa voisit selvittää sinun kunnan sosiaalitoimesta.

Opiskelijan ensisijaiset etuudet ovat opintoraha, opintolaina ja mahdollisesti yleinen asumistuki.
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat

Neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä henkilökohtaisesti, jolloin sinulle annettua päätöstä voitaisiin katsoa tarkemmin.

www.kela.fi/soita-kelaan

Ystävällisesti
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Elo 2020, 13:25

Os1 kirjoitti:
26 Elo 2020, 02:31
Ton seurauksena, mulla ei ollutkaan varaa ensimmäiseen vuokraan jne, koska elokuu oli vain menoja, ei yhtään mitään tukea mistään, eli en voi katsoa edes asuntoa + tehdä vuokra sopimusta et hakisin asumistukea, ku mulla ei ole enää mitään säästöjä, ku elokuu hylättiin ja syyskuu on peruttu!
Toimeentulotuki on monimutkainen etuus, jonka saaminen ja määrä riippuu siitä, millainen osaaminen hakemuksen laatijalla on. Esimerkiksi tuossa tapauksessa elokuulle olisi ilmeisesti toimeentulotuki tullut, jos hakija olisi tehnyt ennen hakemusta vuokrasopimuksen ja laittanut 500 euron rahansa kiinni takuuvuokraan. Silloin laskennallisia varoja ei olisi ollut, ja tuki olisi käsitelty eri tavalla kuin mitä toteutui kun tuen hakijalla oli 500 euroa tilillään. On myös mahdollista esimerkiksi ostaa kaapit täyteen pitkään säilyvää ruokaa ennen hakemuksen jättämistä, jonka jälkeen rahaa ei ole hakemusta jätettäessä tilillä, ja tuki käsitellään tyhjien tilien tapauksena eli eri tavoin kuin olisi silloin, jos rahaa olisi tilillä. Ruoan määrää kaapeissa ei toimeentulotuessa huomioina varoina eikä edes kysytä, mutta rahat tilillä huomioidaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Elo 2020, 13:34

Osaamisella tarkoitettiin edellä siis osaamista toimeentulotuen yksityiskohdista. Jos tuen hakija ei tunne toimeentulotuen myöntämisperiaatteiden yksityiskohtia, voi tuki toisinaaj jäädä asioiden tekemisjärjestyksestä ja hakemuksen laatimistavasta johtuen saamatta tai ainakin pienemmäksi verrattuna siihen, miten toisin toimien olisi voinut saada.

Kysyjän tilanteessa olisi kaiketi voinut esim. tehdä alivuokrasopimuksen sopivasta kuukausivuokrasta, vesimaksusta ja sähkömaksujen maksamisosuudesta sen sukulaisen kanssa, jonka luo muutettiin asumaan, jolloin hakemuksessa olisi ollut sen jälkeen asumismenoa. Takuuvuokraksi sukulaisen kanssa olisi voitu sopia 500 euroa, ja maksaa takuuvuokra sukulaiselle, jolloin pankkitili olisi ollut tyhjä. Hakemuksen käsittely olisi sen jälkeen voinut tuottaa mahdollisesti erilaisen lopputuloksen - jos tuen saaminen jäi kiinni vain pankkitilillä olleista rahoista.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Elo 2020, 14:03

Lisäyksenä vielä, että jos sukulaisen kanssa tekee alivuokrasopimuksen, on sen sopimuksen pohjalta oletettavasti mahdollista hakea asumistukea. Asumistukea on yleensä helpompi saada vuokra-asuntoon kuin toimeentulotukea, eikä yleisessä asumistuessa ole varallisuusehtoja. Asumistuki määräytyy kunkin kuun 1. päivän asumismenotilanteen mukaan. Asumistukea voi hakea myös takautuvasti edelliselle kalenterikuukaudelle, jos asumismenoa on ollut kuun 1. päivänä.

Epätietoinen85

Lukematon viesti Kirjoittaja Epätietoinen85 » 17 Touko 2021, 08:48

Akuuttiin hätään jotain apua voi saada ainakin seuraavista paikoista:

- Kunnan / kaupungin sosiaalitoimen myöntämä täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki.
- Kirkon diakonia työ.
-Leipäjonot.
-SPR.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Touko 2021, 19:45

Epätietoinen85 kirjoitti:
17 Touko 2021, 08:48

- Kunnan / kaupungin sosiaalitoimen myöntämä täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki.
- Kirkon diakonia työ.
-Leipäjonot.
-SPR.
Myös omalla tililläolevia säästöjä voi käyttää elämiseen.

Epätietoinen85

Lukematon viesti Kirjoittaja Epätietoinen85 » 18 Touko 2021, 15:27

Vieras kirjoitti:
17 Touko 2021, 19:45
Epätietoinen85 kirjoitti:
17 Touko 2021, 08:48

- Kirkon diakonia työ.
-Leipäjonot.
-SPR.
Myös omalla tililläolevia säästöjä voi käyttää elämiseen.
No olipas nokkelasti lohkaistu...
Mikäli tilillä on säästöjä niin silloin ei varmaankaan ole tuota manitsemaani akuuttia hätää ja avun tarvetta ?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Touko 2021, 15:38

Kaikki ei halua käyttää säästöjään vaan säästää niitä.

Epätietoinen85

Lukematon viesti Kirjoittaja Epätietoinen85 » 18 Touko 2021, 20:16

Vieras kirjoitti:
18 Touko 2021, 15:38
Kaikki ei halua käyttää säästöjään vaan säästää niitä.
Mikäli haluaa säästää ja saada samaan aikaan toimeentulotukea niin ei kannata siellä pankkitilillään niitä säästöjä pitää, toimeentulotuki asiakkaan tilin tulee olla aina mahdollisimman lähellä nollaa niin ei tule Kelan kanssa ongelmia.