Toimeentulotuki ja veronpalautus

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Re: Toimeentulotuki ja veronpalautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 08 Marras 2017, 08:50

Tuossa aikaisemmassahan kelan vastauksessa lukee, että 50 euroa jätetään huomioimatta yksin asuvalta.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 08 Marras 2017, 13:48

Hei raikku09,

kiitos viestistäsi.

Veronpalautuksista jätetään huomioimatta yksin asuvilta 50 euroa ja perheeltä 100 euroa.

Mukavaa päivänjatkoa.

Ystävällisesti
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

teitsu

Lukematon viesti Kirjoittaja teitsu » 09 Marras 2017, 10:50

Minulle on tehty toimeentulotuki päätös, jossa on huomioitu tuloina veronpalautus. Ulosotto perii veronpalautuksen. Miten minun pitää toimia ,että päätös korjataan?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Marras 2017, 11:25

Sinun pitää toimittaa kelaan se päätös veronpalautuksen ulosmittauksesta, jonka olet saanut ulosottoviranomaiselta

teitsu

Lukematon viesti Kirjoittaja teitsu » 09 Marras 2017, 11:54

Voiko sen toimittaa sähköisesti? ja mihin sen toimitan teenkö uuden hakemuksen vai miten/mihin laitan liiteeksi?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Marras 2017, 12:04

Minä vein kelan toimistoon, mut voi siitä kait kuvan ottaa ja laittaa asiointipalvelun kautta.

VeroKyselijä

Lukematon viesti Kirjoittaja VeroKyselijä » 09 Marras 2017, 12:15

Hei. Mitäs kun olen tehnyt y-tunnuksella myyntityötä ja se näkyy tappiollisena n700€ ja saan veronpalautusta n800€.
Itsellä luottokortilla menoja sen 800€ niin voiko veronpalautuksen kääntää luottokortin maksuun mikä osa tuota tappiota ja osa pakko ollut ostaa ruokaa joskus myös luotolle... Pienistä summista kertynyt noin iso summa. Onko tämä keskusteltavissa Kelan kanssa tuon tappion takia? Mielestäni se on perusteltu ja olen saanut noin ison veronpalautuksen juuri yrityksen johdosta johon piti maksaa iso summa veroja jonka nyt saa takaisin. Sehän ei ole perheen jokapäiväistä rahaa kun sitä rahaa ei oikeasti ole

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 09 Marras 2017, 14:10

teitsu kirjoitti:Minulle on tehty toimeentulotuki päätös, jossa on huomioitu tuloina veronpalautus. Ulosotto perii veronpalautuksen. Miten minun pitää toimia ,että päätös korjataan?
Hei teitsu,

voit antaa selvityksen veronpalautusten ulosotosta asiointipalvelun kautta perustoimeentulotuen muutosilmoituksena, joka löytyy hakemukset ja ilmoitukset osiosta.

VeroKyselijä kirjoitti:Hei. Mitäs kun olen tehnyt y-tunnuksella myyntityötä ja se näkyy tappiollisena n700€ ja saan veronpalautusta n800€.
Itsellä luottokortilla menoja sen 800€ niin voiko veronpalautuksen kääntää luottokortin maksuun mikä osa tuota tappiota ja osa pakko ollut ostaa ruokaa joskus myös luotolle... Pienistä summista kertynyt noin iso summa. Onko tämä keskusteltavissa Kelan kanssa tuon tappion takia? Mielestäni se on perusteltu ja olen saanut noin ison veronpalautuksen juuri yrityksen johdosta johon piti maksaa iso summa veroja jonka nyt saa takaisin. Sehän ei ole perheen jokapäiväistä rahaa kun sitä rahaa ei oikeasti ole

Hei VeroKyselijä,

toimeentulotukea ei ole tarkoitettu suojaamaan yrittämiseen kuuluvalta taloudelliselta riskiltä tai kattamaan yritystoiminnan menoja. Myöskään luottokorttivelan lyhentämistä ei huomioida menona laskelmalla.

Ystävällisesti
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Make32

Lukematon viesti Kirjoittaja Make32 » 10 Marras 2017, 19:32

Hei,

Sain toimeentulotukipäätöksen Helmikuulle asti 70€/kk.

Saan kuitenkin veronpalautusta 300€.

Miten asiassa toimitaan?
Onko päätös oikea?
Peritäänkö rahaa takaisin?
Pyydetäänkö alkuvuonna vielä tiliote vaikka päätös on jo tehty?

Ihmettelin, kun ei kyselty palautuksista mitään?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Marras 2017, 02:43

VeroKyselijä kirjoitti:Hei. Mitäs kun olen tehnyt y-tunnuksella myyntityötä ja se näkyy tappiollisena n700€ ja saan veronpalautusta n800€.
Jos haluat veronpalautuksesta eroon, asiasta kannattaa ehkä ottaa yhteyttä verottajaan. Verottajalta voi tiedustella mahdollisuudesta pidättää yritystoiminnasta tulossa olevia veronpalautuksia esimerkiksi tämän verovuoden ennakon täydennysmaksuina, jolloin siltä osin summa jäisi verottajan verotilille ennakkona tulossa olevia yritystoiminnan verovelkoja varten (johon tarkoitukseen summa on ilmeisesti ennakkoverona maksettukin), eikä tulisi käymään välillä henkilökohtaisella tililläsi ainakaan ennen seuraavan vuoden veronpalautuspäivää. Tällöin summa tavallaan siirtyisi verotilillä seuraavan vuoden veroihin tulematta välissä veronpalautuksena ulos. Toiminimen haltijoilla verottaja on tavannut toimia veronpalautuksissa niin, että jos toiminimen haltijalla on vaikkapa yritystoimintaan liittyvää laskennallista verovelkaa, verotilivelkoja kuitataan muutoin maksettavaksi tulossa olevasta veronpalautuksesta ennen sen maksua pois siihen summaan asti kuin verotilivelkoja on. Verotilivelkojen määrä puolestaan riippuu muun muassa siitä, mitä verottajalle etukäteen veikkaa veroja olevan tulossa maksettaviksi. Normaalilla aikataululla nyt marraskuussa ilmoitettavat veroasiat eivät taida enää ehtiä vähennettäviksi joulukuun alun veronpalautuksesta, mutta jos haluaa veronpalautuksesta eroon tai pienentää sitä, voi soittaa puhelimella verottajalle, ja kysyä, miten he suosittelisivat toimimaan, jotta yritystoimintaan liittyvän veronpalautuksen voisi jättää verotilille tulevia veroja varten, eikä se tulisi tänä vuonna maksetuksi pois sieltä veronpalautuksena pankkitilille.