Toimeentulotuki ja veronpalautus

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

jtekh

Re: Toimeentulotuki ja veronpalautus

Lukematon viesti Kirjoittaja jtekh » 11 Marras 2017, 12:16

Olen saamassa n. 400€ veronpalautusta ja odotetusti sain hylkäävän päätöksen joulu- sekä tammikuun toimeentulotukeen. Olisinkin tiedustellut, että onko minulla mitään mahdollisuutta saada jo helmikuulta toimeentulotukea, vai miten pitkälle tuota "vyörytetään"? Olen saanut perustoimeentulotukea noin 85e kuussa. Tarvitsisi vain tietää, että miten paljon täytyy veronpalautuksesta pistää säästöön, että on rahaa maksaa vuokra.

Olisin todella kiitollinen vastauksesta - tämä on minulle ensimmäinen kerta kun joudun veronpalautuksien kanssa säätämään, niin stressaan kauheasti. :/

annimonni

Lukematon viesti Kirjoittaja annimonni » 13 Marras 2017, 10:17

Lähetänkö joulukuun toimeentulotukihakemuksen liitteenä veroehdotuksen vai näkeekö Kela tiedot suoraan jostain?

Vero

Lukematon viesti Kirjoittaja Vero » 13 Marras 2017, 11:10

Itellähän on luultavasti hävinny tämä verotuspäätös johonkin ja sitä pyydetään seuraavaan hakemukseen.
Pitääkö mennä verotoimistoon ja pyytää uus joka maksaa sen 10€?
Otetaanko tämä 10€ huomioon haettaessa tukea?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Marras 2017, 13:27

Vero kirjoitti:Itellähän on luultavasti hävinny tämä verotuspäätös johonkin ja sitä pyydetään seuraavaan hakemukseen.
Pitääkö mennä verotoimistoon ja pyytää uus joka maksaa sen 10€?
Otetaanko tämä 10€ huomioon haettaessa tukea?
Asiakirjapyynnöt ovat ilmaisia silloin, kun asiakirjan tarve johtuu siitä, että se tarvitsee esittää toiselle viranomaiselle. Jos sinun tulee toimittaa veroilmoitus Kelaan, soitat verottajan palvelunumeroon, ilmoitat tarvitsevasi verotuspäätöksen Kelaa varten, ja saat sen ilman mitään palvelumaksua. Veropäätöksen voi verottajan palvelunumerosta tilata joko omaan kotiin tai suoraan Kelaan toimitettuna.

Verottajan nettisivuilta löytyy verotuspäätösten tilaamista varten palvelunumero, joka on tällä hetkellä tällainen:

"Jos tarvitset uuden verotuspäätöksen, soita palvelunumeroon 029 497 002 (Palkan- ja eläkkeensaajat)."

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/ve ... otuspaato/

Vero

Lukematon viesti Kirjoittaja Vero » 13 Marras 2017, 15:06

Niin mutta ei tuosta numerosta saa kuin palkan- ja eläkkeensaajat tuon päätöksen.
Ja kaiken lisäksi Kela taitaa tarvita sen erittelyn, jota tuosta numerosta ei saa.
Sen päälle vielä tuo numero on maksullinen.

Eikä tässä oikeen verotoimistoonkaan pääse, kun lähin taitaa olla 100km päässä.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Marras 2017, 09:47

Make32 kirjoitti:Hei,

Sain toimeentulotukipäätöksen Helmikuulle asti 70€/kk.

Saan kuitenkin veronpalautusta 300€.

Miten asiassa toimitaan?
Onko päätös oikea?
Peritäänkö rahaa takaisin?
Pyydetäänkö alkuvuonna vielä tiliote vaikka päätös on jo tehty?

Ihmettelin, kun ei kyselty palautuksista mitään?
Hei Make32,

kiitos kysymyksestä.

Veronpalautukset otetaan tulona huomioon joulukuun laskelmalla vähäisen määrän ylittäviltä osin. Yksin asuvalta jätetään veronpalautuksesta huomioimatta 50 euroa ja perheeltä 100 euroa.

Sinun tulee tehdä saatuun perustoimeentulotuen päätökseen tarkistushakemus. Tarkistushakemuksen voit lähettää verkkopalvelun kautta. Tarkistushakemuksen perusteella saat uuden päätöksen, josta voit tarkistaa mitä liitteitä jatkohakemukseen pyydetään.

Ystävällisesti
Anne | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Marras 2017, 09:58

jtekh kirjoitti:Olen saamassa n. 400€ veronpalautusta ja odotetusti sain hylkäävän päätöksen joulu- sekä tammikuun toimeentulotukeen. Olisinkin tiedustellut, että onko minulla mitään mahdollisuutta saada jo helmikuulta toimeentulotukea, vai miten pitkälle tuota "vyörytetään"? Olen saanut perustoimeentulotukea noin 85e kuussa. Tarvitsisi vain tietää, että miten paljon täytyy veronpalautuksesta pistää säästöön, että on rahaa maksaa vuokra.

Olisin todella kiitollinen vastauksesta - tämä on minulle ensimmäinen kerta kun joudun veronpalautuksien kanssa säätämään, niin stressaan kauheasti. :/
Hei,

kiitos kysymyksestä.

Hyvä, että lähdit asiaa selvittämään.

Vyöryttäminen tarkoittaa sitä, että sinulle on tehty toimeentulotukilaskelma jossa on tullut ylijäämää. Pelkkää tuloa tai veronpalautusta sellaisenaan ei vyörytetä vain ylijäämää joka vaatii laskelman.

Toimeentulotuki on sen suuruinen kun laskelma kertoo. Siihen on laskettu tulot ja varat sekä hyväksyttävät menot. Saat toimeentulotukea jos menoja enemmän. Jos sen sijaan tuloja ja varoja on enemmän, syntyy ylijäämää jota vyörytetään tulevalle kuukaudelle. Ei ole mitään rahamäärää jonka sellaisenaan odotetaan riittävän tietyn ajan. Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseksi etuudeksi, ja sen tarkoitus on auttaa tilapäisten vaikeuksien yli.

Tarvittaessa voit lähettää toimeentulotuesta hakemuksen. Oikeutesi tukeen tutkitaan aina vain hakemuksen perusteella ja sen hetkisen tilanteen mukaan.

Terveisin

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Marras 2017, 10:01

annimonni kirjoitti:Lähetänkö joulukuun toimeentulotukihakemuksen liitteenä veroehdotuksen vai näkeekö Kela tiedot suoraan jostain?
Hei annimonni,

kiitos kysymyksestä.

Kela saa suoraan verohallinnolta veronpalautustiedot. Sen sijaan jos veronpalautus ulosmitataan osittain tai kokonaan sinun tulee lähettää Kelaan tosite veronpalautuksen ulosmittauksesta.

Ystävällisesti

tiia95

Lukematon viesti Kirjoittaja tiia95 » 14 Marras 2017, 10:10

Hei!

Minulla menee koko veropalautus summa ulosmittaukseen 526,93€ ja sain hylkypäätökseen perustoimentukeen joulu-tammikuulle. Mitä mun pitäisi tehdä tässä tilanteessa??

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Marras 2017, 13:48

Hei tiia95,

toimita Kelaan todistus veronpalautuksen ulosmittauksesta niin tarkastamme päätöksesi.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki