Toimeentulotuki ja veronpalautus

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Taika55

Re: Toimeentulotuki ja veronpalautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Taika55 » 15 Marras 2017, 14:32

Montako kuukautta veronpalautusta voidaan vyörryttää? Kunnalla oli omat käytäntönsä montako kk vyörytti jos jäi plussalle, mut miten kela? jos saa perhe esim.2500e yhteensä palautuksia ja kuukausittainen tuki on n.300e

Jepjepjep

Lukematon viesti Kirjoittaja Jepjepjep » 15 Marras 2017, 16:46

Meneekö silleen kuin kauan on ylijäämää?? Eli seuraavat 8kk

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Marras 2017, 18:02

Pitääkö tuo 50 e suojatulon osuus jotenkin itse merkitä hakemuksene, vai laskeeko kela sen sitten itse, kun vaan ilmottaa veronpalautuksen? Ja voiko veronpalautuksesta vaan mainita hakemuksella, että katsokaa miten paljon sitä tulee, kun itsellä ei ole tästä enää papereita tallella? En saa joulukuulle timeentulotukea, koska veronpalautusta on niin paljon, mutta helpompi tämä kuin yrittää taas tomittaa kaikki tarvittava liitteet uuteen hakemukseen...

Vero

Lukematon viesti Kirjoittaja Vero » 15 Marras 2017, 19:39

Onko toi verotuspäätös hommattava jostain vai ei?
Mitä Kela tolla ees tekee, jos kerta saa palautuksen määrän verottajalta suoraan?!

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 16 Marras 2017, 09:25

Hei ja kiitos kommenteistanne!

Verotuspäätöstä ei tarvitse toimittaa hakemuksen liitteeksi, saamme tiedot automaattisesti verohallinnolta.

Pääsääntöisesti ylijäämää vyörytetään niin kauan kuin sitä laskelmalla on. Tapauskohtaista harkintaa kuitenkin käytetään tilanteen arvioimisessa.

Veronpalautukset otetaan tulona huomioon joulukuun laskelmassa vähäisen määrän ylittäviltä osin alle 50e yksinasuvalla, alle 100e perheellä. Kela huomioi nämä summat, hakemukseen niitä ei tarvitse ilmoittaa.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Marras 2017, 22:37

Sain veronpalautusta 400 euroa, enkä tämän vuoksi saa toimeentulotukea joulu- ja tammikuulle (saan sitä normaalisti vähän päälle 100e). Veronpalautuksesta vähennettiin yksinasuvan 50e, vaikka minulla on lapsi ja miellän meidät kyllä selkeästi perheeksi, jolloin vähennys olisi 100e. Menikö tämä Kelalta oikein? Voidaanko tuota veronpalautusta vyöryttää vielä helmikuullekin? Tarkoitus olisi kuitenkin saada edes pieni joulu järjestettyä lapselle, ja voidakseni suunnitella talouttani, minun on tärkeä saada tietää, pitääkö joulu jättää järjestämättä ja pukki kutsumatta, jos tuota veronpalautusta pitää venyttää pitkälle kevääseen?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Marras 2017, 08:50

Hei Vieras,

yksin asuvalta jätetään veronpalautuksesta huomioimatta 50 euroa ja perheeltä 100 euroa. Päätöksen laskelmaa voidaan tarvittaessa tarkistaa.

Vyöryttäminen tarkoittaa sitä, että sinulle on tehty toimeentulotukilaskelma jossa on tullut ylijäämää. Vain tätä ylijäämää vyörytetään, ei pelkkää tuloa. Toimeentulotuki on sen suuruinen kun laskelma kertoo. Siihen on laskettu tulot ja varat sekä hyväksyttävät menot. Saat toimeentulotukea jos menoja enemmän. Jos sen sijaan tuloja ja varoja on enemmän, syntyy ylijäämää jota vyörytetään tulevalle kuukaudelle.

Yleensä ylijäämää vyörytetään niin kauan kuin sitä laskelmalla on. Tapauskohtaista harkintaa voidaan kuitenkin käyttää tilanteen arvioimisessa.

Kiitos kysymyksestä.

Terveisin
Anne | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Marras 2017, 15:28

Ympäripyöreästä vastauksesta ei nyt selvinnyt, olemmeko Kelan silmissä perhe vai jostain kumman syystä ei? Jos emme ole, niin miksi? Lasketaanko vain kahden vanhemman ydinperhe perheeksi? Veronpalautuksen vyörytystä koskevan vastauksen perusteella en myöskään edelleenkään pysty suunnittelemaan talouttani jouluksi ja siitä eteenpäin.

Toinen kummastuttava asia päätöksessä oli, että siinä oli tammikuun osalta käytetty työttömyyskorvauksessa kerrointa 21,5, vaikka siis tukea ei myönnetty. Minun käsittääkseni kerrointa voi käyttää vain silloin, kun tukea myönnetään. Kuinka on?

Etta

Lukematon viesti Kirjoittaja Etta » 18 Marras 2017, 08:35

Minä sain joulukuulle perustoimeentukipäätöksen, jossa tulot oli huomioitu muutoin oikein,kun sairaslomani päättyy ja saan viimeisen maksun 30.11.2017 joka siis laskettiin tuloksi joulukuulle. Sairasloman jatko on epävarmaa ja jos saan sairaspäivärahaa jatkossa tai siirryn takaisin työmarkkinatuen saajaksi, niin teenkö muutosilmoituksen toimeentulotukeen, jos siis saan sairaspäivärahaa/työmarkkinatukea kelasta ja maksupäivä on joulukuussa vai saatteko automaattisesti tiedot itse kelasta ja teette ilman minun omaa ilmoitusta tarkistuspäätöksen?

Teettekö/teenkö tarkistuksen joulukuun perustoimeentulotuen päätökseen vasta, kun on varmaan mitä tuloja saan ja milloin ne maksetaan. Ja jos ne maksetaan vasta kuukauden viimeisenä pankkipäivänä, niin silloin ei kai tarvitse ilmoittaa tulojen muutoksesta, koska silloihan tulot lasketaan helmikuun toimeentulotukipäätökseen.

Lisäksi ihmettelen päätöksessäni olvaa tekstiä "Miten toimit jatkossa": siinä lukee vain, että voit hakea sossusta täydentävää toimeentulotukea. Ei siis mitään mainintaa perustoimeentulotuen jatkohakemuksesta eikä tarvittavista liitteistä. Päätöksestä saa selvästi sen käsityksen, että ihan kuin en muka jatkossa voisi hakea enää perustoimeentulotukea kelasta???? Olen siis kelan sairaspäivärahalla ja työnhakuni työkkärissä on voimassa edelleen, joten jos sairaslomani ei jatku siirryn takaisin työmarkkinatuelle ja tähän asti olen lisäksi ollut oikeutettu perustoimeentulotukeen.Eikös kela hoida edelleen perustoimeentulotuen 1.1.2018 jälkeenkin vai onko asiaan tullut muutos????

Haluaisin ylläoleviin kysymyksiini vastauksen täältä Kysy Kelasta-palstalta, kun asiointipalvelun kautta lähettämiin viesteihin ette edelleenkään vastaa ja soittoajan kelaan sain vasta 27.11.2017. En ole ennen edes kokeillut soittopyyntöpalvelua ja en luota siihen, että kelasta soitetaan minulle.

Olen

Etta

Lukematon viesti Kirjoittaja Etta » 18 Marras 2017, 08:54

edellisen viestini lopputeksti jäi jostain syystä kesken...

Olen siis aika lailla ihmeissäni saamani päätöksen "Miten toimit jatkossa" tekstistä-