Lapsen henkilökohtainen sijoitusrahasto ?

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Eivahinkoa

Lapsen henkilökohtainen sijoitusrahasto ?

Lukematon viesti Kirjoittaja Eivahinkoa » 28 Huhti 2017, 16:56

Hei,

Miten Kela nykyisin suhtautuu lapsen sijoitusrahastoon ?

Kysymys nousi luettuani esimerkkitapauksen:
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005097535.html

Ajatuksena oli lahjoittaa kummilahjana lapselle henkilökohtainen sijoitusrahasto, mikä olisi hänen käytettävissään täyttäessään 18 - vuotta. Rahasto on vain lapsen käytettävissä. Tarkoituksena ei kuitenkaan ole blokata perheen mahdollisuuksia toimeentulotukien yms. -tukien käyttöön.

Siirretty lapsiperheiden palstalta. On vastattu perhe-etuuksien ja yleisen asumistuen osalta. Vastausta odottaa kysymykseen miten vaikuttaa toimeentulotukeen.

Kela | toimeentulotuki

Re: Lapsen henkilökohtainen sijoitusrahasto ?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 03 Touko 2017, 15:35

Hei Eivahinkoa,

kiitos kysymyksestäsi!

Toimeentulotukea myönnettäessä otetaan huomioon hakijan ja hänen perheenjäsentensä käytettävissä olevat tulot ja varat. Alle 18-vuotiaan lapsen varat otetaan kuitenkin huomioon vain perusosaan saakka sen yli meneviä varoja ei huomioida.

Kevät terveisin
Marja | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

rasannoo

Lukematon viesti Kirjoittaja rasannoo » 20 Huhti 2018, 16:46

Hei jos lapsella on vaikka 700e rahastossa niin siitäkö huomioidaan vaan perusosamäärä lapselta eli 300e? Ja tätä ylimenevää osaa ei huomioida tulevissakaan toimeentulotuki laskelmissa seuraavassa kuussa?

Jos lapsen tilille säästää vanhempi joka saa toimeentulotukea vaikka 10e kk normaalille tilille niin huomioidaanko sitä jossai kohtaa toimeentulotukia tulevaisuudessa laskettaessa?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Huhti 2018, 18:05

Huomioidaan sitä kauemmin eikä vain yhdessä kuukaudessa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 23 Huhti 2018, 09:44

Hei!

Aivan totta, lapsen varat huomioidaan vain hänen perusosansa verran, ei sen enempää.

Jos onnistuu todistettavasti säästämään toimeentulotuesta niin sitä ei huomioida laskelmalla lainkaan.

Ystävällisin terveisin
Katariina | Kela toimeentulotuki

rasannoo

Lukematon viesti Kirjoittaja rasannoo » 24 Huhti 2018, 19:50

Eli tässä kohtaa kun säästössä olisi rahastossa vaikkapa 700e niin se vaikuttaisi kahdelle eri kuukaudelle joille toimeentuloa haetaan niinkö?

Entäs jos rahastoon tekee sellaisen valinnan että sitä ei voi käyttää kuin lapsi itse kunnes on täysiikäinen niin huomioidaanko siinäkin tapauksessa lapsen rahasto ?

Sitten tuo että jos vanhempi säästää 10e joka kk toimeentulotuesta lapsen tilille niin miten sen sitten todistaa. Pankissahan näkyy molemmat tilit, äidin ja lapsen ja sitten äiti siirtää omalta tililtä lapselle 10e kuukaudessa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 25 Huhti 2018, 10:49

Hei!

Tarkemmin lapsen rahaston huomioiminen jatkuvana selvitetään hakemuksen ja selvityksen perusteella. Samaten toimeentulotuesta säästäminen ratkaistaan asiakkaan antaman vapaamuotoisen selvityksen perusteella. Halutessaan voi esimerkiksi tiliotteita tai muita osoittaa todisteeksi.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela toimeentulotuki

Aitijokaeijaksakohta

Lukematon viesti Kirjoittaja Aitijokaeijaksakohta » 15 Loka 2019, 13:29

Minun lapsellani on rahasto, jonka isänsä ja mummonsa on avannut. Avatessa tarvittiin minun lupa avaukselle (en silloin ollut toimeentulotukiasiakas),
mutta minulle ei annettu myynti / nosto-oikeuksia rahastoon. Pääsen kuitenkin katsomaan rahastoa, sillä minulla oli avatessa samaisessa paikassa tyhjä salkku. Alaikäisten salkut näkyvät molempien huoltajien tileillä.
Olen nykyisin käytännössä yksinhuoltaja, paperilla yhteishuoltaja. Lapsen isä on kerännyt äitinsä kanssa rahastoon n. 700e. Tämä 700e on huomioitu lapseni perusosaa laskettaessa joka kuukausi, joten lapsi ei ole saanut perusosaa nyt kohta vuoteen. Olen laittanut selvitykset, että minulla ei ole myyntioikeuksia eikä nosto-oikeuksia rahastosta, olen ottanut kuvakaappauksia, joissa tulee ilmoitus "sinulla ei ole oikeutta lisätä vastetiliä", ja "sinulla ei ole oikeutta tehdä nostoa, vain tilin haltijalla on oikeus".
Isä ei suostu realisoimaan varoja. Eikä suostu allekirjoittamaan minulle oikeuksia. Mites tässä kuuluisi toimia, että näitä varoja ei lapselle lasketa, kun ei kerta niihin edes käsiksi päästä? Nyt 10 kuukauden ajan on jäänyt vain 500e vuokran jälkeen joka kuukausi kahdelle hengelle, kun lapsi ei saa sitä 300e, mikä tässä nyt on aika iso raha.
Tuntuu kurjalta, että 700€ takia perustoimeentuloa on leikattu jo yli 3000€, eikä päätöksissä huomioida sitä, että vaikka lapsi minulla asuu, niin minulla ei ole käyttöoikeuksia tuohon tiliin. Tarpeeseen olisi jo kauan sitten tullut rahat, sillä tämä äiti on syönyt kaurapuuroa, jotta saadaan lapselle kouluun vaatteet ja tarvikkeet, kumpparit talvivaatteet.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Loka 2019, 13:59

Täällä ei oteta kantaa tai käsitellä ihmisten henkilökohtaisia asioita,joten ole yheteyssä kelaan.Täällä ei tulla ottamaan kantaa asiaasi.Ja täällä ei nähdä tarkempia tietojasi ja tilannettasi.

Lkjhgf

Lukematon viesti Kirjoittaja Lkjhgf » 15 Loka 2019, 14:09

Ota yhteyttä rahaston ylläpitäjään ja yritä perua lupa. Maksaahan toinen huoltaja lapsesta sinulle elatusapua?