Lapsen henkilökohtainen sijoitusrahasto ?

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Re: Lapsen henkilökohtainen sijoitusrahasto ?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Loka 2019, 15:04

Vieras kirjoitti:
15 Loka 2019, 13:59
Täällä ei oteta kantaa tai käsitellä ihmisten henkilökohtaisia asioita,joten ole yheteyssä kelaan.Täällä ei tulla ottamaan kantaa asiaasi.Ja täällä ei nähdä tarkempia tietojasi ja tilannettasi.
Yleisellä tasolla täällä kuitenkin asioita selvitetään. Minulle on sanottu vaan KELAsta, että toimita pankin selvitys rahaston realisoimismahdollisuudesta ja joka kuukausi pyydetään tositetta rahaston suuruudesta. Aina olen nämä toimittanut.
Realisointimahdollisuutta ei ole, kun toinen huoltaja ei allekirjoita papereita, joilla voisin saada varat realisoitua ja käytettyä lapset menoihin. Tästä on pankin selvitys.
Ei mitään vuosien takaisia lupia pysty perumaan, kun olen antanut luvan tilin avaamiselle. En voinut tietää, että tilanteista tulee näin hankalia. Se ei ainakaan pidä paikkaansa, että rahastonarvo laskettaisi kattamaan vain muutaman kuukauden ajan kunnes se olisi perustoimeentulotulona vähennetty. Ei, kyllä se 700€ on huomioitu joka kuukausi viime tammikuusta lähtien. Jos voisin realisoida varat, olisin tehnyt sen jo aikoja sitten ja lapselleni niillä varoilla ostanut tarpeet, jotta itse olisin voinut myös syödä ihan oikeaa ruokaa. Kun ei ole varaa syödä edes opiskelijaruokalassa. Ei ole varaa myöskään ostaa oppimateriaalia ja aina sitä ei saa kirjastostakaan, alkaa opiskelijaäidiltä puhti loppumaan.

Aitijokaeijaksakohta

Lukematon viesti Kirjoittaja Aitijokaeijaksakohta » 15 Loka 2019, 15:42

Lkjhgf kirjoitti:
15 Loka 2019, 14:09
Ota yhteyttä rahaston ylläpitäjään ja yritä perua lupa. Maksaahan toinen huoltaja lapsesta sinulle elatusapua?
Tietysti maksaa ja elatusmaksu vähentää toimeentulotukea, niin kuin kuuluukin. Täällä ymmärretään, että toimeentulotuki on ihan viimeinen oljenkorsi. Mutta sitä en ymmärrä, että joka kuukausi tuo 700€ vähentää lapsen perusosaa ja vähennetty on jo 3000€ eli 2300€ enemmän kuin rahaston arvo on. Pankin selvitys on annettu, minulla ei ole oikeutta nostaa rahoja. Ei ole isälläkään. Mikäli haluamme nostaa rahat tulee rahasto myydä. Tämän pystyy isä tekemään. Isä taikka minä ei voida nostaa rahaa ilman, että lähetämme pankille pankin valtakirjan, jonka täytämme ja allekirjoitamme molemmat ja kylkeen pitää vielä liittää molempien henkkareista kuva. Isä ei suostu tähän. Eli rahat ei ole minun ja lapseni käytettävissä kuin teoreettisesti.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Loka 2019, 07:56

Ota pikimmiten yhteyttä paikkakuntasi SOSIAALIASIAMIEHEEN, yhteystiedot löydät kyllä netistä, soita tai laita s.postia!
Hän on ammattilainen ja hoitaa sosiaalitoimen asiakkaan asioita jossa on esim. vilunkia. Kaikki dokumentit pitää esittää hänelle ja hän hoitaa asiaa siitä eteenpäin!!!!
Asia selviää kyllä, ja luulen että vielä sinun eduksesi! Kuullostaa oudolle että kymmennen kuukautta sama raha huomioidaan tt- tuki hakemuksessasi ja lapsi ei saa omaa perusosaansa!?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Loka 2019, 07:59

Ota pikimmiten yhteyttä paikkakuntasi SOSIAALIASIAMIEHEEN, yhteystiedot löydät kyllä netistä, soita tai laita s.postia!
Hän on ammattilainen ja hoitaa sosiaalitoimen asiakkaan asioita jossa on esim. vilunkia. Kaikki dokumentit pitää esittää hänelle ja hän hoitaa asiaa siitä eteenpäin!!!!
Asia selviää kyllä, ja luulen että vielä sinun eduksesi! Kuullostaa oudolle että kymmennen kuukautta sama raha huomioidaan tt- tuki hakemuksessasi ja lapsi ei saa omaa perusosaansa!?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 16 Loka 2019, 11:02

Hei Aitijokaeijaksakohta!

Tilanteesi kuulostaa haastavalta. Valitettavasti emme pysty palstalla arvioimaan miksi päätöksesi ovat olleet kertomasi mukaiset. Mikäli haluat keskustella asiasta, voit olla yhteydessä asiakaspalveluun tai lähettää kysymyksen asiointipalvelun kautta viestillä, jotta päätöksiäsi voidaan tutkita tarkemmin.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

aitijokaeikohtajaksa

Lukematon viesti Kirjoittaja aitijokaeikohtajaksa » 23 Loka 2019, 08:58

Kela perusteli päätöstään, että lapsen varat huomioidaan vain lapsen perusosassa, eikä huomioon oteta, ettei toinen vanhempi suostu realisoimaan varoja.
Päätöksessä ei edelleenkään perusteltu, miksi sama 700e on vaikuttanut jo kymmenen kuukautta, lapsen perusosassa on lähtenyt jo 3313 euroa kun rahaa hänellä on 700e. Päätöksissä ei koskaan huomioida, että sitä on jo leikattu, vaikka olen pyytänyt huomioimaan. Myöskään sitä ei perustella miksi se otetaan jatkuvana huomioon.
Otin jo yhteyttä oikeusasiamieheen, joka sanoi, että päätökset on lainvastaista, ei saa leikata arvio enempää.
Nyt tänään otan yhteyttä sosiaaliasiamieheen ja Iltalehteen, koska tämä on asiakkaiden eriarvoistamista, kun joillakin leikataan vain arvon verran ja toisissa sama summa toistuvasti jatkuvasti periaatteella "koska se siellä on", huomioimatta, että sama raha on huomioitu jo kymmeneen kertaan!

aitijokaeijaksakohta

Lukematon viesti Kirjoittaja aitijokaeijaksakohta » 23 Loka 2019, 09:17

Niin ja siis toimeentulotukea olemme saaneet tämän koko ajan, joten en ole uusi asiakas. Vaan olen saanut toimeentulotukea jo yli vuoden koska tulojen ja menojen erotuksesta sitä jää. Jos olisin työntänyt toimeentulotuesta 70e joka kuukausi ja minulla olisi jäänyt säästöön 700e, sitä ei huomioitaisi. Sitäkään ei huomioitaisi jos saisin äidiltäni rahaa 80e kuussa. Mutta koska lapselle on annettu lahjoina rahastoa, se huomioidaan "jatkuvana". Jos lapsi saisi tilisiirron 100e mummolta syntymäpäivänä ja nostaisi rahan, niin ensinnäkään sitä 100e ei alunperinkään huomioitaisi laskelmassa, ei koskaan ole huomioitu sellaisia, eikä myöhemminkään, vaikka lapsi laittaisi sen lattianrakoon eikä itseään sillä ruokkisi. Eli mitä opimme, lahjat otetaan vastaan joko puhtaana rahana tai tavaransa, ei koskaan rahastoa, koska kela ei osaa sitä katsoa samalla tavalla kuin muita rahasiirtoja.
Osaako kelan etuuskäsittelijät lukea, osaako huomioida aiempia päätöksiä. Millä koulutuksella sinne pääsee töihin?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Loka 2019, 13:16

Tällä palstalla ei ole valitettavasti mahdollista ottaa kantaa päätökseesi ja sen käsittelyyn. Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluun. Toivottavasti asia selviää pian.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

aitijokaeijaksakohta

Lukematon viesti Kirjoittaja aitijokaeijaksakohta » 25 Loka 2019, 12:57

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
24 Loka 2019, 13:16

Tällä palstalla ei ole valitettavasti mahdollista ottaa kantaa päätökseesi ja sen käsittelyyn. Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluun. Toivottavasti asia selviää pian.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela toimeentulotuki
Olen kysynyt asiakaspalvelusta, ei perustella paremmin. Sosiaaliasiamies sanoi, että päätöksessä PITÄÄ LAINMUKAAN perustella, jos huomioidaan "jatkuvana" eikä koskaan ole perusteltu. Sanottiin myös, että määränsä enempää ei saa leikata, vaan leikkauksen pitäisi loppua, kun tukea on oltu myöntämättä sen rahan verran.
Kela rikkoo lakia jatkuvasti, sama se mitä siellä sanotaan. Joudun tekemään kantelun.

ama2

Lukematon viesti Kirjoittaja ama2 » 08 Marras 2019, 02:17

Voisiko Kela vastata? Eikö tässä tapauksessa sitten pitäisi edes pudottaa elatusavun (mitä ap mainitsi saavansa) ja lapsilisän vaikutus tulona pois, kun jäljelle jäävää toimeentulotukea lasketaan? Jos kerran lapsen perusosaa ei huomioida lapsen säästöjen takia ollenkaan? Kai lapsen menot kuitataan ensin elatusavulla ja lapsilisällä(joihin ne on tarkoitettu) ja vasta sitten käytetään niitä hänen omia varojaan??