Toimeentulotuki ja kuun lopussa maksettava palkka

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Toimeentulotuki ja kuun lopussa maksettava palkka

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Tammi 2019, 14:32

Minun pitäisi hakea tammikuulle toimeentulotukea. Minulle maksetaan väliaikaista palkkatuloa (lyhyt projektityö) tietoni mukaan tammikuun viimeisenä päivänä, ja tietojeni mukaan kyseisen palkan palkkalaskelma pitäisi tulla minulle myös viimeisenä päivänä. Pitääkö minun pystyä jättämään toimeentulotukihakemus kyseisen 31.1 päivän aikana, jotta voin liittää hakemukseen ko. palkkalaskelman, vai voinko jättää hakemuksen etukäteen ja esittää hakemuksessa laskujeni mukaisen arvion 31.1 maksettavasta palkasta?

Entä voinko samassa hakemuksessa hakea jo helmikuun toimeentulotukea, ja samoin esittää hakemukseen laskemani arvion helmikuussa maksettavasta pienehköstä palkasta? Vai pitääkö minun tehdä helmikuussa uusi hakemus koskien helmikuuta, vasta sitten kun olen saanut helmikuun palkkalaskelman/palkan?

Kela | toimeentulotuki

Re: Toimeentulotuki ja kuun lopussa maksettava palkka

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 29 Tammi 2019, 14:59

Hei!

Hakemuksen voit kyllä toimittaa pidemmälle aikaa, esimerkiksi tammi- ja helmikuulle 2019. On kuitenkin mahdollista jos tulot vaihtelevat niin välttämättä päätöstä ei voida antaa kuukautta pidemmäksi aikaa, joten luethan päätöksen huolella, onko se voitu tehdä haetulle vai lyhyemmälle aikaa.

Hakemuksen voit jättää heti. Yleensä perustoimeentulotukea ei takautuen myönnetä, joten etenkin tammikuulle hakemus olisi hyvä lähipäivien aikana täyttää. Voit ilmoittaa hakemusta jättäessäsi päivämäärän mihin mennessä saat liitteet jälkikäteen toimitettua.

Huomioithan sen, että kuukauden viimeisenä pankkipäivänä saatu tulo lasketaan seuraavan kuukauden tuloksi, koska sen katsotaan olevan tuolloin tosiasiallisesti käytettävissä. Toiseksi viimeisenä pankkipäivänä tai aikaisemmin saatu tulo on maksukuukauden tuloa.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

RJH

Lukematon viesti Kirjoittaja RJH » 01 Helmi 2019, 09:49

"Huomioithan sen, että kuukauden viimeisenä pankkipäivänä saatu tulo lasketaan seuraavan kuukauden tuloksi, koska sen katsotaan olevan tuolloin tosiasiallisesti käytettävissä. Toiseksi viimeisenä pankkipäivänä tai aikaisemmin saatu tulo on maksukuukauden tuloa."

Tämä tuli minulle uutena tietona ja parille virkailijallenne myös. Päätöksen mukaan minun kuuluisi toimittaa omaishoidon palkkiotodistus, joka on joka kuukausi sama ja tulee aina kuukauden viimeisenä päivänä, kaksi viikkoa ennen kuin se tulee. Eli helmikuun puolivälissä tai maaliskuun päätöstä ei voida tehdä. Tämä on myös peruste, miksi en saa enää päätöstä pidemmälle ajalle, vaikka tulot muuttumattomat ja ennen on riittänyt se edeltävä todistus. Onko tämä jossain ohjeissanne, joita pääsisin itsekin tarkastelemaan? Onhan se selvä, että kukaan ei voi toimittaa tulevaisuudesta todistusta tähän päivään.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 04 Helmi 2019, 10:13

Hei RJH!

Tulot huomioidaan sille päivälle, jolloin ne on saatu ja olleet käytettävissä. Mikäli tulo on saatu kuukauden viimeisenä pankkipäivänä, se lasketaan seuraavan kuukauden tuloksi. Palkkojen osalta on myös mahdollista, että kaikki kuukauden aikana maksetut palkat huomioidaan tulona vasta seuraavassa kuussa. Tämä on yleensä käytössä kun palkkatulot vaihtelevat.

http://www.kela.fi/toimeentulotuki-mite ... aikuttavat

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi