Elatusmaksut ja toimeentulotuki

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

lyde80

Elatusmaksut ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja lyde80 » 31 Tammi 2019, 11:54

Moikka!

Minua vähän ihmetyttää Kelan käytäntö siitä että elatusmaksuja ei huomioida menoksi toimeentulotukea laskettaessa.

Toimeentulotukeni on n. 500€/kk, ja eron myötä tein elatussopimuksen lasteni äidin kanssa. Kahdesta lapsesta elatusmaksut ovat yhteensä n. 300€/kk.

Vaikka te ette huomioi elatusmaksuja menoiksi toimeentulotukea määriteltäessä, niin joka tapauksessa minun pitää maksaa ne. Käytännössä siis käytettävissä oleva raha minulla on n. 200€/kk, josta minun pitää maksaa mm. lainojen lyhennykset, vaatteeni, puhelin- ja nettiliittymä, sekä elintarvikkeet itselleni sekä lapsilleni kun he vierailevat täällä. Muitakin elämän välttämättömiä menoja, niitä on, kuten tiedätte sen itsekin.

Kysynkin siis, että mihin ihmeeseen se perustuu että elatusmaksuja ei huomioida menoksi? En myöskään löydä tuota kohtaa Kelan nettisivuilta, joten voisitteko linkata sen.

Tilanne on se, että tuo päätös syrjäyttää ihmisiä yhteiskunnasta, ja rikkoo entisestään hajonneita perheitä.

Vieras

Re: Elatusmaksut ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Tammi 2019, 16:58

Jos tulosi ovat niin pienet, että saat toimeentulotukea, on sinun otettava yhteyttä lastenvalvojaan elatusmaksun pienentämiseksi. Voit saada jopa ns nolla-sopimuksen, jolloin olet maksukyvytön ja lähivanhempi hakee elatustuen kelasta.

Kela | toimeentulotuki

Re: Elatusmaksut ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Helmi 2019, 12:58

Hei!

Sinun kannattaa vielä keskustella lastenvalvojan kanssa elatusavun suuruudesta. Kun elatuskyky on muuttunut, tulisi tarkistaa elatusavun määrä oikealle tasolle.

Kela.fi sivuilla toimeentulotuki osiossa on kerrottu mihin menoihin tukea voi saada. Luetteloa menoista, joihin ei tukea saa, ei osiosta löydy.

Laajemmin tuesta on kerrottu toimeentulotuen etuusohjeessa. Siellä sivulla 146 on erikseen mainittu elatusapu.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi