Opiskelijan mahdollisuus toimeentulotukeen

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kapynen

Opiskelijan mahdollisuus toimeentulotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kapynen » 31 Tammi 2019, 15:00

Hei,

Onko minun mahdollista saada toimeentulotukea viedäkseni tutkintoni päätökseen?

Olen tällähetkellä töissä, mutta haluaisin saada tutkintoni valmiiksi ja se vaatisi muutaman kuukauden täysiaikaista opiskelua jonka aikana en pystyisi tekemään ansiotyötä (minulla on nollatuntisopimus). En perjaatteessa ole työtön työnhakija, koska olen edelleen kirjoilla koulussa, mutta poissaolevana ja en ole myöskään työtön sillä minulla on nollatuntisopimus. Miten tilanteessa kannattaisi toimia? En halua vähentää työtuntejani nollaan siksi aikaa kun vien tutkintoni loppuun, jos en saakkaan tukia.

Kapynen

Re: Opiskelijan mahdollisuus toimeentulotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kapynen » 31 Tammi 2019, 15:11

Kapynen kirjoitti:Hei,

Onko minun mahdollista saada toimeentulotukea viedäkseni tutkintoni päätökseen?

Olen tällähetkellä töissä, mutta haluaisin saada tutkintoni valmiiksi ja se vaatisi muutaman kuukauden täysiaikaista opiskelua jonka aikana en pystyisi tekemään ansiotyötä (minulla on nollatuntisopimus). En perjaatteessa ole työtön työnhakija, koska olen edelleen kirjoilla koulussa, mutta poissaolevana ja en ole myöskään työtön sillä minulla on nollatuntisopimus. Miten tilanteessa kannattaisi toimia? En halua vähentää työtuntejani nollaan siksi aikaa kun vien tutkintoni loppuun, jos en saakkaan tukia.
Lisäyksenä viestiini: Minulla ei ole jäljellä opintotukikuukausia.

Siirretty opintotuen palstalta.

Kela | toimeentulotuki

Re: Opiskelijan mahdollisuus toimeentulotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Helmi 2019, 10:47

Hei Kapynen!

Toimeentulotukea voidaan myöntää, mikäli hakijan tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Mikäli opintotukea ei voida sinulle enää myöntää, voit hakea perustoimeentulotukea.

Toimeentulotuki on kuitenkin lyhytaikainen ja viimesijaisin etuus, joten sillä ei voi pidempiaikaisesti opiskella.

Ymmärrän huolesi, mutta tällä palstalla emme voi asiasta antaa ennakkopäätöstä. Oikeutesi toimeentulotukeen voidaan tarkemmin selvittää, kun toimitat sitä varten hakemuksen.

Tsemppiä loppu opintoihin!

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi