Työmarkkinatuen lakkautus

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Jarno111

Työmarkkinatuen lakkautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Jarno111 » 31 Tammi 2019, 17:17

Hei, työmarkkinatuki on lakkautettu koulun keskeytettyä, voinko hakea toimeentulotukea ennen karenssi päätöstä?

Kela | toimeentulotuki

Re: Työmarkkinatuen lakkautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Helmi 2019, 13:25

Hei Jarno111!

Voit laittaa hakemuksen toimeentulotuesta jo vireille. Mikäli TE-palveluiden uusi lausunto ei ole tullut ennen hakemuksen käsittelyä, päätös todennäköisesti tehdään vain kuukaudelle kerrallaan.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

assariiiii

Lukematon viesti Kirjoittaja assariiiii » 04 Tammi 2021, 22:46

hei! saan työmarkkinatukea 781e/kk. en ole hakenut toimeentulotukea vuokraan ollenkaan, koska minulle on sanottu,että vuokran omavastuuosuus n.200e minun pitäisi maksaa itse? mulla vähennettään lapsi korotus työmarkkinatuesta elareiden takia ja jos maksan vielä itse vuokran minulle jää n.432e/kk käteen, eli vähemmän kuin normaali toimeentulotuki? mulla on oikeus työmarkkinatukeen kesään asti ja saan viiimeisen rahan 14.6.21, joten onko mulla sen jälkeen oikeus hakea taas normaalisiti toimeentulotukea heinäkuulle vaikka saan viimeisen kahden viikon työmarkkinatuen kesäkuussa vai joudunko vasta heinäkuussa hakemaan elokuulle?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Tammi 2021, 01:54

Asumistuessa on omavastuuosuus. Toimeentulotuessa ei ole lainkaan omavastuuosuutta vuokrissa. Vuokran lisäksi toimeentulotuessa huomioidaan asumiseen liittyvistä menoista mm. kotivakuutusmenot, sähkömenot ja vesimaksumenot laskujen mukaan. Kannattanee selvittää, voisiko ruokakuntasi saada toimeentulotukea jo nyt tammikuusta eteenpäin, jos vuokran jälkeen käteen jää vain 432 €/kk, eikä toimeentulotuen saamisen estävää omaisuutta ole.

saradaa123

Lukematon viesti Kirjoittaja saradaa123 » 05 Tammi 2021, 16:30

hei! miten tämmöisessä tilanteessa voi tehdä (henkilökohtaiset syyt): mun pitäis vielä hakea työmarkkinatukea, mutta minulla on omia henkilökohtaisia asioita, jonka takia en voi/pysty ottamaan työkkärin tarjoamia koulutuksia ynms vastaan. olin yhteydessä työkkäriin, josta neuvottiin katkaisemaan työnhaku siitä ja siitä päivästä muu syyllä. kysymykseni koskee nyt sitä, että jos olen omista henkilökohtaisista syistä katkaissut työnhakuni, onko minulla silti tässä vaiheessa oikeus toimeentulotukeen?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Tammi 2021, 20:03

Jos et ole työkykyinen niin haet sairauspäivärahaa.Se on ensisijainen etuus toimeentulotukeen nähden.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 07 Tammi 2021, 14:59

Hei assariiiii!

Palstalla en pysty arvioimaan tilannettasi tarkasti. Oikeus toimeentulotukeen riippuu tulojen ja menojen määristä ja näillä tiedoilla sitä ei voi arvioida tarkasti.

Jos et ole tämän hetkisten tulojen ja menojen perusteella vielä hakenut toimeentulotukea, sinun kannattaa tehdä hakemus.

Kerroit, että viimeinen työttömyysetuus maksettaisiin kesäkuun puolivälissä. Se vaikuttaa kesäkuun toimeentulotuen määrään. Jos tuloja ei ole enää sen jälkeen, toimeentulotukea kannattaa hakea heinäkuulle.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 07 Tammi 2021, 15:01

Hei saradaa123!

Koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, sinun tulisi hakea myös muita tukia. Jos et ole työkykyinen, sairauspäiväraha on ensisijainen tuki.

Kerro hakemuksella, mistä syystä työnhaku ei ole voimassa. On mahdollista, että sinua ohjataan laittamaan työnhaku voimaan, jos sinulla ei ole oikeutta muihin ensisijaisiin tukiin.

Ystävällisin terveisin
Eveiina | Kela toimeentulotuki