Ristiriitaista tietoa henkivakuutuksesta

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

DonQuijote

Ristiriitaista tietoa henkivakuutuksesta

Lukematon viesti Kirjoittaja DonQuijote » 31 Tammi 2019, 18:15

Hei!

Kuten me monet muutkin, nykypäivänä elämä on taitelua ohuella nuoralla. Välillä on töitä tai koulua, välillä menee huonommin ja joudumme turvautumaan Kelan apuun. Näin on käynyt itsellänikin.

Vuosien aikana olen aina välistä ollut Kelan asiakkaana eri tukien takia ja toimeentulotukeakin olen joutunut hakemaan. Minua on kuitenkin jo pidempään ihmetyttänyt Kelan toiminta vuosien (muistaakseni) 2016 ja 2017 vaihteessa. Minulla oli henkivakuutus jo vuosituhannen vaihteesta lähtien. Tämä ei koskaan vaikuttanut tukiin, vaikka Kela ja aiemmin jopa kaupungin sosiaalitoimikin oli tästä tietoihin. Ja miksipä olisi, henkivakuutushan oli sen varalle, jos minulle sattuisi. Toisekseen, henkivakuutuksen olisin voinut lunastaa rahaksi vasta useamman vuoden päästä, eli varat olivat ikään kuin lukossa.

Kumminkin tuolloin em. mainittuna ajankohtana Kela ilmoitti, että he eivät maksa toimeentulotukea tai käytännössä mitään muitakaan tukia, koska minulla oli tuo henkivakuutus. Useamman kerran yritin puhelimessa, netissä ja paikan päällä toimistolla käydessä kysellä asiasta, että mitä ihmettä. Mutta vastauksesi sain vain tuijottelua ja virkailijan lukemassa ne samat päätökset, jotka olin tavaillut jo itse. Mitään apua enkä lisätietoa teiltä siis saanut, vaan kasvottomat virkailijanne toimivat kuin robotit.

Hiljalleen sitä ajautui tilanteeseen, että rahaa oli saatava. Kelasta sitä ei tullut, joten pakon edessä jouduin menemään pankkiini lunastamaan tuota vakuutusta pois. Sielläkin silmät pyöreinä ihmeteltiin, että eivät ole koskaan ennen kuulleet tällaisesta. Mutta, pakko mikä pakko, niin jouduin lunastamaan vakuutukseni. Vakuutus oli vain noin 10000 euron arvoinen, mutta kiitos pakottamanne sopimusrikkeen, jouduin maksamaan 30% rikemaksun ja muita kuluja, yhteensä noin 3500 euroa. Taistelu tuulimyllyjä vastaan oli hävitty.

Tuosta on kulunut jo useampi vuosi ja asia pompahti mieleeni tänään. Hitusen Googlailua ja ajauduin tänne palstallenne. Silmiini osui tämä ketju viewtopic.php?f=94&t=45156 ja erityisesti tuo teidän vastauksenne "Henkivakuutuksen maksut eivät ole toimeentulotuessa huomioitava meno. Toki toimeentulotukiasiakas voi sellaisen ottaa eikä se estä toimeentulotuen saamista."

Eli voisitteko hieman selventää, että miksi ihmeessä jouduin lunastamaan henkivakuutukseni, kun tuossa selvällä suomenkielellä sanotte, että myös toimeentulotuen saajalla sellainen voi olla. Tämän teidän pakotuksenne takia olenkin nyt ollut ilman henkivakuutusta ja hävisin rahallisesti todella paljon.

Tähänkään päivään mennessä en ole kuullut, että kukaan muu olisi joutunut ongelmiin henkivakuutuksensa takia, paitsi minä. Oli virhe sitten oma tai teidän, niin asiakas on aina kärsijä. Haluaisin silti kuullat perustelunne, että miksi näin tapahtui.

kev3

Re: Ristiriitaista tietoa henkivakuutuksesta

Lukematon viesti Kirjoittaja kev3 » 31 Tammi 2019, 18:56

Hei! Ihan p**** ä! Mutta tuttu juttu...alaikainen lapsi sai myös korvauksia( vanhempi menehtyi tapaturmassa).Sossu(silloin) sanoi kans että ei ole oikeutta saada tt. koska lapsella on varaa tilillä! Mutta näitä varoja saa käyttä VAIN LAPSEN tarpeisiin ja Maistraat valvoo lapsen varoja joka vuosi! Onko tässä järkeä??!!

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Helmi 2019, 04:25

DonQuijote kirjoitti:Hei!

Kuten me monet muutkin, nykypäivänä elämä on taitelua ohuella nuoralla. Välillä on töitä tai koulua, välillä menee huonommin ja joudumme turvautumaan Kelan apuun. Näin on käynyt itsellänikin.

Vuosien aikana olen aina välistä ollut Kelan asiakkaana eri tukien takia ja toimeentulotukeakin olen joutunut hakemaan. Minua on kuitenkin jo pidempään ihmetyttänyt Kelan toiminta vuosien (muistaakseni) 2016 ja 2017 vaihteessa. Minulla oli henkivakuutus jo vuosituhannen vaihteesta lähtien. Tämä ei koskaan vaikuttanut tukiin, vaikka Kela ja aiemmin jopa kaupungin sosiaalitoimikin oli tästä tietoihin. Ja miksipä olisi, henkivakuutushan oli sen varalle, jos minulle sattuisi. Toisekseen, henkivakuutuksen olisin voinut lunastaa rahaksi vasta useamman vuoden päästä, eli varat olivat ikään kuin lukossa.

Kumminkin tuolloin em. mainittuna ajankohtana Kela ilmoitti, että he eivät maksa toimeentulotukea tai käytännössä mitään muitakaan tukia, koska minulla oli tuo henkivakuutus. Useamman kerran yritin puhelimessa, netissä ja paikan päällä toimistolla käydessä kysellä asiasta, että mitä ihmettä. Mutta vastauksesi sain vain tuijottelua ja virkailijan lukemassa ne samat päätökset, jotka olin tavaillut jo itse. Mitään apua enkä lisätietoa teiltä siis saanut, vaan kasvottomat virkailijanne toimivat kuin robotit.

Hiljalleen sitä ajautui tilanteeseen, että rahaa oli saatava. Kelasta sitä ei tullut, joten pakon edessä jouduin menemään pankkiini lunastamaan tuota vakuutusta pois. Sielläkin silmät pyöreinä ihmeteltiin, että eivät ole koskaan ennen kuulleet tällaisesta. Mutta, pakko mikä pakko, niin jouduin lunastamaan vakuutukseni. Vakuutus oli vain noin 10000 euron arvoinen, mutta kiitos pakottamanne sopimusrikkeen, jouduin maksamaan 30% rikemaksun ja muita kuluja, yhteensä noin 3500 euroa. Taistelu tuulimyllyjä vastaan oli hävitty.

Tuosta on kulunut jo useampi vuosi ja asia pompahti mieleeni tänään. Hitusen Googlailua ja ajauduin tänne palstallenne. Silmiini osui tämä ketju viewtopic.php?f=94&t=45156 ja erityisesti tuo teidän vastauksenne "Henkivakuutuksen maksut eivät ole toimeentulotuessa huomioitava meno. Toki toimeentulotukiasiakas voi sellaisen ottaa eikä se estä toimeentulotuen saamista."

Eli voisitteko hieman selventää, että miksi ihmeessä jouduin lunastamaan henkivakuutukseni, kun tuossa selvällä suomenkielellä sanotte, että myös toimeentulotuen saajalla sellainen voi olla. Tämän teidän pakotuksenne takia olenkin nyt ollut ilman henkivakuutusta ja hävisin rahallisesti todella paljon.

Tähänkään päivään mennessä en ole kuullut, että kukaan muu olisi joutunut ongelmiin henkivakuutuksensa takia, paitsi minä. Oli virhe sitten oma tai teidän, niin asiakas on aina kärsijä. Haluaisin silti kuullat perustelunne, että miksi näin tapahtui.
Oliko henkivakuutuksenne säästöhenkivakuutus vai riskihenkivakuutus?

Valitappa tuosta päätöksestä vaikkakin siitä on kulunut aikaa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Helmi 2019, 04:27

Säästöhenkivakuutus on sijoittamista, joten se pitää realisoida. Muuten ei saa perustoimeentulotukea!

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Helmi 2019, 14:41

Hei!

Koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, hakijaa kehotetaan realisoimaan omaisuus ja turvaamaan eläminen ensisijaisesti sillä. Muun muassa arvopaperit, osakkeet, säästövakuutukset ja eläkevakuutukset ovat omaisuutta, jota kehotetaan realisoimaan.

Henkivakuutuksia on erilaisia. Kertomasi kuulostaa siltä, että sinulla on ollut säästöhenkivakuutus. Tämän on varallisuutta, jonka pystyy realisoimaan. Mikäli kyseessä olisi henkivakuutus, joka ei kerrytä varallisuutta itselle eli siitä ei ole mahdollista saada itselle tuloja vakuutuksen lopettamisen yhteydessä, ei vakuutuksella ole vaikutusta toimeentulotukeen. Vakuutusmaksu ei myöskään ole toimeentulotuessa huomioitava meno.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Helmi 2019, 21:25

Yleensä henkivakuutukset ja eläkevakuutukset saa purettua kun on ollut yli 1v ajan työttömänä tai sairaslomalla putkeen. Jos käy välillä keikkatöissä niin silloin ei kyseistä vakuutusta yleensä voi purkaa ellei puoliso kuole tai muuta suurempaa tapahdu.

10 000e vakuutussäästö on melkoinen summa, sillä pärjää toimeentulotuen hakija usein jopa vuodenkin ilman toimeentulotukea, joten totta kai kyseinen vakuutus pitää purkaa jos toimeentulotukea meinaa pitkäaikaisesti nostaa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 04 Helmi 2019, 12:27

Hei!

Kiitos kommentistasi.

Ystävällisesti
Marika | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi