Työttömyys ja toimeentulotuki

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Tpr

Työttömyys ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Tpr » 13 Helmi 2019, 13:40

Hei,
Olen tällä hetkellä vielä 2kk avoimen amk:n opiskelija, eli en saa mitään muuta tukia kuin asumistuen ja toimeentulotuen. Tällä hetkellä käyn osa-aikatöissä koulun ohella, mutta tämä alkaa olla liian rankkaa, sillä koulu on päätoimista.
Olen miettinyt, vaikuttaako tukiini jotenkin jos irtisanoudun? Täytyykö minun silloin te-toimiston kautta aloittaa työnhaku? 2kk jälkeen siirryn varsinaiseksi opiskelijaksi, eli tilanne olisi vain väliaikainen.

Vieras

Re: Työttömyys ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Helmi 2019, 19:11

Jos lopetet työt ja jatkat opintoja avoimessa niin toimeentulotuen perusosaasi voidaan alentaa 20-40%.

Sami12

Lukematon viesti Kirjoittaja Sami12 » 14 Helmi 2019, 02:30

Nyt joku kelan neiti tai herra vois oikeesti vastaa kun hakemus edelleen käsitteillä ja alkaa näkkäri maistuu puulta..

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Helmi 2019, 06:40

Toimeentulotukihakemuksen käsittelyaika on 7 työpäivää. Kannattaa jatkossa jättää hakemus aiemmin jos haluaa rahat kuun alussa. Itse sain jo maaliskuunkin päätöksen kotiin postissa tiistaina.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Helmi 2019, 13:28

Hei Tpr!

Opiskelijan tulee ensisijaisesti huolehtia toimeentulostaan muilla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Esimerkiksi hakemalla ensisijaisia etuuksia tai työskentelemällä.

Koska avoimeen korkeakouluun ei opintotukea ole mahdollista saada, ensisijainen etuutesi olisi työttömyysturva. Mikäli sinulla ei töitä jatkossa ole, sinun kannattaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hakea työttömyysetuutta.

Jos laiminlyöt velvollisuutesi huolehtia elatuksestasi, on mahdollista että toimeentulotuen laskelmalla huomioitavaa perusosaa voidaan alentaa.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Helmi 2019, 13:53

kuinka paljon voisin saada toimeentulotukea jos saan sairauspäivärahaa bruttona 696,50 jos siitä pidätettään 20% eli tilille tulee 557,20 euroa ainakin mun laskujen perusteella sen lisäksi saan asumistukea 275 suurinpiirtein ja tilillä on kyllä rahaa jonku verran säästyny jos joskus tarvis hakea tuota niin saako sitä ja kuinka paljon

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Helmi 2019, 14:48

Hei!

Voit laskea arvion toimeentulotuen määrästä laskurilla.

Toimeentulotuen suuruuteen vaikuttaa tulojen lisäksi myös menosi.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi