Toimeentulotuki + sijoitukset + opintolainan takaisinmaksu
Valvoja: Kela | toimeentulotuki
- Opiskelija8887
Toimeentulotuki + sijoitukset + opintolainan takaisinmaksu
Hei, olen opiskelija, jolla ovat opintotukikuukaudet loppu. Aion hakea toimeentulotukea opintojeni loppuajaksi, mutta minulla on myös sijoituksia. Jos myyn sijoitukseni ja maksan sillä opintolainaani pois niin olenko oikeutettu saamaan toimeentulotukea, koska minulla ei tällöin ole varallisuutta.
Re: Toimeentulotuki + sijoitukset + opintolainan takaisinmak
Sijoitukset on käytettävä elämiseen
Välttämättä heti ei silloin muodostu oikeutta toimeentulotukeen, koska käytössä ollutta sijoitusomaisuutta voidaan huomioida mahdollisesti jonkin aikaa myynnin jälkeenkin laskelmissa. Uuteen toimeentulotukihakemukseen pyydetään tiliotteet viimeisen kahden kuukauden ajalta: https://www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet Jos tuollaisen toimenpiteen tekemisen jälkeen on 2 kalenterikuukautta, joilta voi näyttää tiliotteet suhteellisen tyhjinä ja jona aikana ei varoja ole enää ollut, niin silloin menneitä varoja ei näy enää hakemuksessa.Opiskelija8887 kirjoitti:Jos myyn sijoitukseni ja maksan sillä opintolainaani pois niin olenko oikeutettu saamaan toimeentulotukea, koska minulla ei tällöin ole varallisuutta.
Opiskelijan hakiessa toimeentulotukea tukikuukausien päättymisen jälkeen on kuitenkin syytä muistaa se, että toimeentulotukea ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseksi tueksi opiskelijoille: https://www.kela.fi/ajankohtaista-toime ... ntulotukea
- Kela | toimeentulotuki
Hei Opiskelija8887!
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja kuten nimimerkki vieras jo totesikin, niin sitä ei ole tarkoitettu korvaamaan opintotukea pitkäaikaisesti.
"Jos et voi saada opintotukea tai muuta tukea (esim. kuntoutusrahaa), sinun pitää ensisijaisesti tulla toimeen muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella (esim. ansiotyöllä)."
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat
Kerroit, että opintotukikuukaudet ovat loppuneet, joten voisit olla oikeutettu toimeentulotukeen.
Koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, niin sijoitukset on käytettävä ensisijaisesti elämiseen.
Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja kuten nimimerkki vieras jo totesikin, niin sitä ei ole tarkoitettu korvaamaan opintotukea pitkäaikaisesti.
"Jos et voi saada opintotukea tai muuta tukea (esim. kuntoutusrahaa), sinun pitää ensisijaisesti tulla toimeen muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella (esim. ansiotyöllä)."
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat
Kerroit, että opintotukikuukaudet ovat loppuneet, joten voisit olla oikeutettu toimeentulotukeen.
Koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, niin sijoitukset on käytettävä ensisijaisesti elämiseen.
Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi